امیر سرتیپ دوم شیخ، معاون تربیت و آموزش ارتش در گفتگویی به بیان نکاتی درباره فلسفه نام گذاری ۲۹ فروردین به نام روز ارتش، جنگ با داعش و اقدامات ارتش پرداخته است که در ادامه بخشی از آن را بخوانید. 

بخش هایی از گفتگو با امیر سرتیپ دوم شیخ را در ادامه می‌خوانید:

اقدامات و نام ارتش آنگونه که باید و شاید در اخبار نمی آید با اینکه ارتش در جنگ و حتی در مبارزه با داعش حضور پر رنگی داشت چرا ارتش در سایه قرار دارد؟

وقتی دانشجویان و مخاطبین جوان ما چنین سوالاتی را مطرح می کنند برای آنها مثالی می زنیم و می گوییم آیا تا به حال دیده و یا شنیده اید  که روغن کرمانشاه را در تلویزیون تبلیغ کنند؟ چرا؟ جواب شما به  سئوال بنده جواب بنده به سوال شماست!!

ارتش نهادی ماموریت محور است و در حادثه خود را نشان می دهد. ارتش باید ماموریت های ذاتی خود را بدون هیاهو انجام دهد و نقش تعریف شده و مورد انتظار خود را به گاه حادثه انجام دهد .(ایا انجام وظیفه تبلیغ میخواهد و یا نیاز به هیاهو دارد؟)، مصداق عرض بنده ایفای نفش ارتش در سال اول دفاع مقدس می باشد . در سال اول فقط ارتش با همین تجهیزات و نیروهای آموزش ندیده مردمی، در مقابل یورش  لشگرهای  عراق بایستد و حرکت آنها را متوقف و به اصطلاح عمل تثبیت یورش را انجام دهد، البته با گذر زمان،  تاریخ این‌ها را مشخص خواهد کرد ما قاعده ای داریم که برای انجام ماموریت نباید تبلیغ کرد مورخان و وجدان بیدار تاریخ نحوه انجام وظیفه را ثبت خواهند کرد. زیرا با ایمان به اینکه این تجربیات باید برای نسل آینده ثبت شود معتقدیم که اگر نسل آینده تاریخ را مطالعه نکند اجبارا باید آن را تکرار کند و این تکرار هزینه دارد . با این نگاه تبلیغ را محور قرار نمی دهیم

ولی وقتی که نقاهتخانه احداث می کنیم و یا در سیل به کمک مردم می رویم نشان داده می شود چون این اقداماتی که انجام داده ایم  و جزء وظیفه ذاتی ارتش نیست، ماموریت ارتش در  سه حوزه ی مختلف شامل :پاسداری از  استقلال، تمامیت ارضی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تعریف شده است لذا اگر روزی دشمنی این سه رکن را به خطر بیندازد ما نباید نمایش بدهیم  بلکه باید عمل کنیم و وظیفه ارتش انجام دادن ماموریت مصرحه  است. امروز نسل جوان  بعضا از ما مطالبه می کند و می پرسند  شما چه کرده اید و ما از شما چیزی در رسانه نمی بینیم؟ این مساله از نظر مطالبات رسانه ای حرف درستی است. ولی مرور زمان نقش ارتش را مشخص می کند. اگر محققی بدون حافظه ذهنی قبلی در مورد قبل و بعد از انقلاب نقش ارتش را بررسی کند می تواند حرفهای ناگفته بسیاری را برای جوانان کشور باز گو نماید  و نقش ارتش را در اقتدار امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نمایان نماید. باشد تا جوانان آینده و نسل چهارم انقلاب این آرزو را محقق و در حافظه تاریخ  برای نسل بعد ثبت نمایند.. ان شالله

آیا فکر نمی کنید وقتی ارتش در جاهایی که باید حرف بزند مکث کرده و همین بین ارتش و جامعه فاصله انداخته است؟

بین ارتش و مردم فاصله ای ایجاد نمی شود ارتش در جایی که باید فعالیت انجام دهد کار می‌کند. فلسفه وجودی ارتش‌ها  ۹۹% پیش بینی و ۱% وقوع حادثه است. ما برای آن یک درصد آماده می شویم و کار ما در آن یک درصد خود را نشان می‌دهد. باید برای آن یک درصد خود را آماده کنیم، قدرت یک ارتش به توانمندی هایی است که نمی تواند ابراز نماید.  آنچه که گفته می شود قدرت نیست. در حقیقت آنچه که نمی توانم بگویم قدرت ما است و ارتش بر این اصل معتقد است. 

 مقابله با داعش سخت تر بود یا جنگ هشت ساله؟

داعش جنگجویانی نامنظم بودند که از هیچ قاعده جنگی و هیچ اصول اخلاق جنگی تبعیت نمی‌کردند و در جنگ بایستی چاقو را با چاقو برید و ما نیز به سبک خودشان با آنها جنگیدیم و در مورد داعش قاعده ی  مشت آهنین برخورد کردیم و با پتک گردو را شکستیم. سبک داعش جنگ نامنظم و ایجاد رعب و وحشت بود که بر خلاف قاعده بازی بود. در جریان نزدیک شدن داعش به مرزهای غربی ما، نیروی زمینی و هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  با آتش توپخانه و بمب افکن های نیروی هوایی ،بلایی بر سر آنها آوردند  که کل منطقه را ترک کردند و به فاصله یک استان از مرزهای ما فاصله گرفتند. چون داعش توپخانه و جنگنده و هواپیما ندارد و به طور نامنظم و بی قاعده می جنگد و لذا بایستی با پتک گردو را می شکستیم.

 سخت ترین دوران کاری شما چه زمانی بود؟

زندگی نظامی سختی ندارد چون عشق و شوری در کار است، ما لحظات بحرانی زیادی داشتیم که وقتی تعریف می کنید در مخیله یک انسان عادی نمی گنجد دوره های مختلف نظامی گری و صحنه های مختلف درگیری را شاهد بودیم. ولی برای من شادترین و زیباترین لحظات آن زمان بود که انقدر حجم کارم بالا بود که قادر به اولویت بندی آنها نبودم و این دوره ها بهترین دوران خدمتم محسوب می گردد ؟ من از این لحظات زیاد داشتم و شادترین لحظات من زمانی بود که در مراسم فارغ التحصیلی لبخند بر لب آقا می نشاندم و حضور پیدا می کردم تا این لبخند را از حضرت آقا بگیرم. سختی ذات شغل ماست. ما استرس های زیادی در این زمینه شغلی داریم از این رو فرد نظامی باید متفاوت از بقیه باشد. امروز تمام دانشگاهها تعطیل است ولی دانشجویان دانشگاه افسری باید برگردند چون ذات این شغل بحران است و فلسفه وجودی این شغل در بحران ها تعریف می شود. به فرمایش مقام معظم رهبری زمانیکه همه درها به روی  سیاسیون بسته می شود نظامیان باید در صحنه به گشودن درهای بسته اقدام کنند و مدیریت بحران انجام بدهد فلسفه زندگی ما سختی است و این ذات زندگی ماست.

در مساله کرونا چطور برخورد کردید؟

ما همواره به دنبال تبدیل تهدید به فرصت هستیم، ما کرونا را فرصتی پنداشتیم و در گام اول مدیریت کردیم و مراکز آموزشی را با کنترل فضای روانی و مرخصی کوتاه مدت «عید نوروز» مدیریت کردیم. دوره ها را در یگان‌های عملیاتی تقسیم کردیم و فورا آموزش های مجازی را شروع کردیم و از طریق شبکه های زیرساختی داخلی آموزش ها را ارائه کردیم. به عنوان معاون آموزشی ارتش با قاطعیت عرض می‌کنم دانشجویان ما یک ساعت عقب افتاده تحصیلی ندارند. از منظر تقویت شبکه های آموزشی مجازی فرصتی بی نظیر به دست آمد ولی از منظر کنترلی و بهداشتی و تحقیقاتی و مطالعاتی با تمهیداتی که انجام شد امروز با اطمینان می گویم از خانواده آموزش حتی یک نفر مبتلا نداشتیم. و آموزش ها تعطیلی نا پذیر است و همچنان در حال انجام است. در خصوص مطالعات علمی نیز نتایج خوبی داشتیم که در آینده منتشر خواهند شد. اگر به این پدیده به عنوان بیوتروریسم نگاه کنیم و یا پدیده ای بیولوژیک  ، برای هر دو وجه آن گروهای مطالعاتی در حال بررسی و ارایه راه کارند.

کدام کشورها در آموزش از ایران کمک گرفته اند؟

در همین لحظه دانشجویانی از کشورهای عمان،، پاکستان، هندوستان، کره، و... داریم. این تعاملات آموزشی برای انتقال تجربه ها است. آموزش نیروهای مسلح در ارتش های دنیا طبقه بندی ندارد. ارتش جمهوری اسلامی ایران در سازمان های نظامی جزو اولین سازمانی است که تعاملات دیپلماتیک دارد و دانشجو می فرستد و دانشجو جذب می کند. در خصوص برخی از کشورها ارتباط یک طرفه است به طور مثال ما  از کره دریافت دانشجو داشتم ولی ما دانشجویی نفرستاده ایم. این گام اول بود و رفته رفته وضعیت تغییر خواهد کرد.

 لذا انتظار داریم جوانان با حضور در کارهای مطالعاتی، اطلاعات خود را تکمیل کنند. من مسئولیت بخش پژوهش سازمان را نیز بر عهده دارم و از تمام پژوهشگران دعوت می کنم در تا عرصه های این چنینی حضور پیدا کنند و شفاف سازی کنند و برای آینده تاریخ سازی کنند تا جوان ها پاسخ سوال های خود را بیابند. چه کسی می تواند بگوید شهید فلاحی چه کاری کرد، شهید قرنی چه کرد؟ چرا شهید قرنی را در سوم اردیبهشت به شهادت رساندند؟ شهید قرنی توسط همان نگاهی حذف شد که شهید صیاد و شهید سلیمانی را حذف کرد فقط ابزارها عوض شده است. لذا با نگاهی دوباره به تاریخ شاید بتوان به گونه‌ای دیگر دید و قضاوت‌هایمان عوض شود انشاالله بشکند قلمی که ننگارد و دستی که تحریف کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.