علیرضا صالح در گفتگو با شبکه خبر با اشاره به واگذاری شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله( ETF)  گفت: در روش‌های قبلی سهام را یا به صورت تدریجی بر اساس قیمت تابلو بورس می‌فروختیم، یا به صورت بلوک مدیریتی واگذار می‌کردیم؛ اما در این روش دنبال این هستیم که بر اساس اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تأمین عدالت اجتماعی را گسترش دهیم و مردم را به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری برای بهبود درآمد تشویق کنیم.

رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: در روش ETF، صندوق‌هایی از شرکت‌های مختلف وجود دارد و هر فرد می‌تواند با پس انداز دو میلیون تومان در این صندوق‌ها سرمایه گذاری کند، بنابراین یک خانواده ۴ نفره می‌تواند ۸ میلیون تومان واحد بخرد.

وی گفت: ما در این صندوق‌ها از سهام یک شرکت نگذاشتیم، بلکه مجموعه‌ای از شرکت مختلف را گذاشتیم که نتیجه جمعی آن به نفع مردم باشد.

این مقام مسئول با اشاره به تخفیف این سهام برای مردم گفت: برای مردم تخفیف ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است؛ ضمن این تخفیف، مبلغ سهام میانگین ارزش در ماه گذشته از زمان صدور آگهی محاسبه می‌شود و این هم خود نوع تخفیف دیگری است.

صالح در زمینه ارزش هر واحد صندوق گفت: ارزش هر واحد این صندوق ۱۰ هزار تومان است و هر فرد در مجموع دو میلیون تومان می‌تواند واحد بخرد.

وی ادامه داد: اساسنامه و امیدنامه اولین صندوق به زودی در کدال منتشر می‌شود و مردم می‌توانند با علم و آگاهی به جزئیات آن، تصمیم به پذیره نویسی کنند.

صالح در پاسخ به این پرسش که آیا برای پذیره نویسی نیازی به کد بورسی است یا خیر گفت: در گام اول چون ممکن است برخی افراد کد بورسی نداشته باشند، برای عدم تضییع حقوق افرادی که کد بورسی ندارند از همه متقاضیان با کد ملی منحصر به فرد پذیره‌نویسی می‌شود و افراد می‌توانند با همان کد ملی و بدون نیاز به مراجعه حضوری وارد سامانه صندوق مورد نظر شوند و ۲ میلیون تومان را ثبت سفارش کنند و این فرصت داده می‌شود که تا زمان تشکیل بلوک صندوق کد بورسی گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: با این روش علاوه بر کمک به مردم، این را هم به مردم یاد داده ایم که از طریق بازار سرمایه، دارایی خود را پس انداز کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.