با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از مشاغل با کاهش شدید درآمد مواجه شده و به لحاظ اقتصادی به‌شدت آسیب‌دیده‌اند.

رانندگان تاکسی ازجمله اقشاری هستند که این روزها به‌واسطه کاهش میزان درآمد ناشی از عدم حضور مسافر به‌واسطه شیوع کرونا با مشکلات درآمدی فراوانی مواجه شده‌اند.

اخیراً دولت اعلام کرد که قرار است در قالب طرحی کارت‌های بانکی به مبلغ یک الی دو میلیون تومان بین چندین گروه از اقشار آسیب‌پذیر جامعه ازجمله رانندگان تاکسی به‌صورت وام بلندمدت توزیع کند.

باگذشت حدود سه ماه از شیوع کرونا در کشور، هنوز این بسته‌های معیشتی به‌حساب رانندگان تاکسی واریز نشده است.

اختصاص بسته‌های معیشتی مختص رانندگان

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و بار مسافر شهرداری رشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به طرح حمایتی دولت از رانندگان تاکسی در روزهای کرونایی اظهار کرد: در تلاشیم تا در شرایطی که به‌واسطه شیوع کرونا بخش حمل‌ونقل با مشکلاتی مواجه شده است بسته‌های حمایتی معیشتی به رانندگان اختصاص پیدا کند.

محمد نوری هریس به دستور دولت مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه اشاره کرد و گفت: بخش حمل‌ونقل درون‌شهری به‌واسطه شیوع ویروس کرونا و کاهش تردد مردم با مشکلات فراوانی مواجه شد و در این راستا در تلاشیم تا با تعاملات ایجادشده مابین تمامی سازمان‌های حمل‌ونقل و بار مسافر در کشور بسته‌های حمایتی معیشتی برای فعالین این حوزه اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه اتحادیه رسمی سازمان‌های حمل‌ونقل و بار مسافر کشور با همراهی واحدهای شهری و استانی پیگیر تحقق این مهم است تصریح کرد: اتحادیه سازمان حمل‌ونقل و بار مسافر کشور اخیراً طی نامه‌ای موضوع دریافت بسته‌های حمایتی برای فعالین این حوزه ازجمله رانندگان تاکسی، مینی‌بوس و غیره را با معاون اول رئیس‌جمهور مطرح کرد و امیدواریم به‌زودی این مهم تحقق پیدا کند.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و بار مسافر شهرداری رشت با تأکید بر اینکه تعامل خوب و سازنده‌ای مابین اتحادیه رسمی سازمان حمل‌ونقل و بار مسافر کشور با سازمان‌های این حوزه قرار دارد بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۶ هزار تاکسی در سطح رشت مشغول فعالیت هستند و اولویت پرداخت بسته‌های معیشتی در این حوزه با تاکسی رانان است.

نوری با اشاره به اینکه کاهش تردد مردمی با میزان درآمد رانندگان تاکسی، مینی‌بوس و غیره ارتباط مستقیم دارد افزود: معتقدیم کار جمعی و گروهی همواره تأثیرگذارتر است و در این راستا اتحادیه رسمی سازمان‌های حمل‌ونقل و بار مسافر کشور پیگیری اختصاص بسته‌های حمایتی برای فعالان این حوزه را در دستور کار دارد.

عدم‌حمایت دولت از رانندگان تاکسی

یکی از رانندگان تاکسی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با ابراز گلایه از مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا برای رانندگان تاکسی اظهار کرد: متأسفانه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون هیچ‌گونه حمایتی از سوی دولت شامل حال رانندگان تاکسی نشده است.

ساحل فیلسوف با انتقاد از عدم توجه دولت به وضعیت معیشتی رانندگان تاکسی افزود: تا این لحظه هیچ اقدام مثبت و راهگشایی توسط دولت برای رفع مشکلات رانندگان تاکسی در روزهای کرونایی انجام‌نشده است.

وی با تأکید بر اینکه رانندگان تاکسی در شرایط بسیار نامساعدی قرار دارند، تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مدارس و کاهش ترددها به لحاظ اقتصادی مشکلات فراوانی برای رانندگان تاکسی ایجادشده است و رانندگان تاکسی نیز همچون بسیاری دیگر از اقشار جامعه باید ماهیانه کرایه‌خانه بپردازند و برای پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی و بیمه خودرو نیز با مشکلات فراوانی مواجه شده‌ایم.

این راننده تاکسی با ابراز گلایه از عدم توجه نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر رشت نسبت به وضعیت رانندگان تاکسی بیان کرد: متأسفانه نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی در رشت هیچ‌گونه مساعدتی با رانندگان تاکسی انجام نداده‌اند و فقط یکی از منتخبین مردم رشت در مجلس یازدهم تعدادی ماسک در اختیار بنده برای توزیع در بین رانندگان قرار دادند.

فیلسوف با اشاره به اینکه بیش از دو ماه است که با کرونا درگیر هستیم، تصریح کرد: دولت قرار است در اردیبهشت‌ماه بسته حمایتی به‌حساب خانواده‌ها واریز کند و این در حالی است که اردیبهشت‌ماه سومین ماه شیوع کرونا است.

وی به طرحی که اخیراً پیرامون سوار کردن دو مسافر در صندلی عقب تاکسی‌ها مطرح‌شده است اشاره کرد و گفت: آن افرادی که این طرح را مطرح کرده‌اند تاکنون چه مساعدتی با رانندگان تاکسی که با مسافرکشی امرارمعاش می‌کنند انجام داده‌اند که حال این طرح را مطرح کرده‌اند.

فیلسوف با بیان اینکه تأمین وسایل محافظتی برای رانندگان تاکسی یکی دیگر از دغدغه‌های این قشر است، افزود: از سوی اتحادیه تاکسی‌داران استان گیلان تعاملاتی با تهران انجام و پس‌ازآن تعدادی وسایل محافظتی ازجمله ماسک، دستکش به رانندگان اختصاص پیدا کرد و تا حدودی مشکلات مربوط به این مسئله برطرف شد اما متأسفانه حمایت‌های دیگری از این بابت از سوی مسؤولان دیگر دریافت نکردیم.

حدود سه ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و در این میان برخی از مشاغل ازجمله رانندگان تاکسی که همانند دیگر افراد جامعه یقیناً باید کرایه‌خانه، پول بیمه و غیره پرداخت کنند با مشکلات درآمدی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

خیلی‌ها از وحشت ابتلا به کرونا و طبق تأکیدات متخصصین قرنطینه خانگی را برای خودشان انتخاب کرده و این مسئله موجب کاهش تردد و متعاقب آن تأثیرگذاری بر میزان مسافر برای تاکسی‌رانان شده است.

رانندگان تاکسی این روزها در انتظار تحقق وعده‌های دولت در روزهای کرونایی لحظه‌شماری می‌کنند و امید است دولت نیز با توجه به مشکلات ایجادشده برای این قشر زحمتکش به توزیع بسته‌های معیشتی برای آنان سرعت بیشتری داده تا خدای‌ناکرده بسته‌های حمایتی دولت به نوشدارویی پس از مرگ سهراب تبدیل نشود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.