در جریان نشست علنی امروز مجلس وقتی نوبت به تذکرات شفاهی رسید تعدادی از نمایندگان در موضوعاتی مختلفی از مسئله میزان حقوق کارگران تا انتقاد به طرح آموزش و پرورش تحت نام برنامه «شاد» مطرح شد.

از سیل کرمان تا طرح شاد

محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در تذکر شفاهی خود گفت: سال گذشته نیز در کرمان و شهرهای تابع آن سیل آمد، اما از سال گذشته تاکنون برای جلوگیری از سیل مجدد چه کرده اید؟ در حالی که اگر سال گذشته این سیل کنترل و خرابی ها رفع می شد، امسال با حوادث جدید روبرو نبودیم. بسیاری از مردم خانه خراب شده اند و خانه های آنها تخریب و تمام وسایلشان از بین رفته است. آقای روحانی و وزرای جهاد کشاورزی و کشور؛ به فریاد مردم سیل زده برسید.

او همچنین در تذکری  به وزیر آموزش و پرورش گفت: چرا اجبار می کنید دانش آموزان از نرم افزار شاد استفاده کنید، مگر نمی دانید مردم چقدر محروم هستند، چند درصد از مردم گوشی هوشمند دارند. به فرض که داشته باشند، بهای اینترنت چه می شود؟ به فرض بهای اینترنت هم رایگان شود، چه کسی گفته باید چنین چیزی اجبار باشد؟ در حالی که بسیاری از معلمان خود به دانش آموزان آموزش می دهند.

عبدالرضا مصری که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: استفاده از نرم افزار شاد دغدغه بسیاری از خانواده ها و افراد شده است، لذا من از شما خواهش می کنم به عنوان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، وزیر آموزش را به مجلس دعوت کرده و بررسی شود اگر مردم امکان استفاده از این سیستم را ندارند، راهکارهای جدیدی به دولت ارائه شود.

نایب رئیس  مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از این راه حل ها این است که باقیمانده کتاب ها به عنوان پیش نیاز در سال تحصیلی جدید آموزش داده شود و حتی کمیسیون آموزش می تواند در این خصوص طرح دوفوریتی بیاورد.

زاهدی  تنها نماینده‌ای نبود که از این طرح انتقاد کرد او  سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش نیز در تذکر شفاهی خود گفت: علیرغم رایزنی‌های مختلف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ما شرمنده هزاران تن از نیروهای شرکتی، پیش دبستانی،حق‌التدریسی ونهضتی هستیم زیرا آنها در انتظار بررسی استفساریه‌ای به منظور اصلاح مصوبه مربوط به تبدیل وضعیت آنها و تأمین نظر شورای نگهبان هستند.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: هیأت رئیسه ترتیبی اتخاذ کند تا موضوع مذکور ظرف چند دقیقه حل و فصل شود.

وی ضمن تشکر از تلاش‌های وزیر آموزش و پرورش گفت: نارضایتی بسیار معلمان، دانش‌آموزان و اولیاء نشان داد شبکه آموزش مفید نبود، بهتر است این شبکه اختیاری شود تا هر مدرسه متناسب با امکانات خود از آن استفاده کند. مدرسه تعطیل است اما آموزش تعطیل نیست.

انتقاد از ادعای سخفیف مصرف ادرار شتر برای درمان کرونا

مصطفی کواکبیان از دیگر نمایندگانی بود که میکروفونش برای بیان تذکر شفاهی روشن شد. او در تذکر خود گفت: متأسفانه بلاتکلیفی رخدادی نامناسب است و اکنون در زمینه برگزاری کنکور، امتحانات و حتی سال تحصیلی آینده بلاتکلیفی برای خانواده‌ها وجود دارد.

وی در این زمینه افزود: بلاتکلیفی، افسردگی و اختلال روانی برای خانواده‌ها ایجاد کرده از این رو آموزش و پرورش به این موضوعات رسیدگی کند.

کواکبیان اظهار کرد: اگر قرار است طرح ترافیک به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا در تهران اجرایی نشود، که ظاهرا به این صورت است باید برای کاهش ترافیک فکری کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد کسانی که می‌توانند کنترلی بر فضای مجازی داشته باشند باید نسبت به برخی مزخرفات بیهوده و اظهارات سخیفی با ادعای پزشکی اسلامی مانند اینکه «ادرار شتر مصرف کنید» مطرح می‌شود این‌ها را کنترل کرد.

کمک‌های بلاعوض به حساب چه کسانی واریز می‌شود؟

نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد نیز در تذکر شفاهی امروز خود گفت: کتابداران کتابخانه ها علی رغم اینکه وابسته به وزارت ارشاد هستند، اما به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی کمترین افزایش حقوق را داشته اند، لذا افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارکنان کتابخانه ها، آنها را با مشکل روبرو کرده است.

او همچنین در مورد واریز یک میلیون تومان به حساب اقشار آسیب پذیر از کرونا گفت: گفته می شود این پول به حساب سه میلیون نفر واریز شده است اما باید مشخص شود این افراد چه کسانی هستند. حتی به کمیته امداد پیغام داده و پیگیری کردیم تا مشخص کنند این افراد چه کسانی هستند، اما پاسخی دریافت نشده است، و اساساً هیچ نوع پاسخی که این مهم را مشخص کند، دریافت نکرده ایم.

افزایش حقوق کارگران و کارکنان در سال جاری کفاف زندگی شان را نمی دهد

محمد تقی کبیری در تذکر شفاهی خود با انتقا از وضعیت معیشتی کارگران و معلمان گفت: آقای رئیس جمهور چرا نسبت به وضعیت معیشتی فرهنگیان، کارگران و به ویژه بازنشستگان لشگری و کشوری بی تفاوت هستید.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیا در این وضعیت بد اقتصادی افزایش ۲۱درصدی حقوق کارگران و ۱۵درصدی کارکنان، کفاف زندگی شان را می دهد؛ کمر بازنشستگان زیر فشار اقتصادی خرد شده است.

او در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: چرا زیرساخت لازم برای آموزش مجازی شبکه شاد فراهم نشده و براین اساس خانواده ها دچار هزینه شده اند؛ شبکه شاد عده ای را غمگین کرده است

ماموریت مصری به کمیسیون آموزش

عبدالرضا مصری که در غیاب لاریجانی و پزشکیان ریاست مجلس را به عهده داشت در تذکری شفاهی در پایان جلسه علنی خطاب به حسن روحانی گفت: تذکر بنده به آقای رئیس جمهور و دکتر نوبخت است. خوشبختانه حقوق بازنشستگان، کارگران و کارمندان در سال ۹۹ تعیین تکلیف شده است، اما متاسفانه هنوز حقوق رزمندگان معسر برای سال جاری تعیین نشده است.

او در ادامه اظهار کرد: حقوق سال گذشته رزمندگان معسر بسیار ناچیز بود که رقم آن قابل گفتن نیست. انتظار می رود هرچه سریع تر حقوق این عزیزان که از مرزهای کشور محافظت می کنند تعیین تکلیف شده و ان شاءالله بالای یک میلیون و  ۲۰۰ هزار تومان تعیین شود.

او همچنین در پاسخ به تذکر حاجی‌دلیگانی درباره یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان که گفته بود: «این حقوق حداقلی کارگران با چنین وضعیتی در تاریخ سابقه نداشته است. تنها دولت و کارفرمایان بر سر میزان این افزایش توافق کردند و نمایندگان کارگری آن را امضا نکردند. اما باز هم این افزایش ابلاغ شد. مجلس اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی را برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داد اما یک ریال هم برای بازنشستگان تامین اجتماعی در نظر گرفته نشد. این افراد مشکلاتی دارند و حقوق آنها پایین است.» گفت: «تذکر شما نسبت به موضوع جامعه کارگری وارد است اما قانون تعیین این دستمزد را براساس رای در نظر دارد. اما به هر حال تبعیض ‌ها باید ریشه کن شود. در شرایط کنونی حداقل حقوق برای کارمندان دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین می‌شود اما برای قشر کارگر چه؟ در بودجه سالانه که برای صندوق‌های بازنشستگی اعتبار در نظر گرفته می‌شود گویی تامین اجتماعی از یک کشور دیگر است و یک ریال هم  به این صندوق داده نمی‌شود.»

مصری همچنین در پاسخ به تذکرات نمایندگان درباره طر«شاد» وزارت آموزش و پرورش از کمیسیون آموزش درخواست کرد تا جلسه‌ای با حضور وزیر برگزار کنند و مسائل را در این جلسه مطرح کنند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.