وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اهم موارد مطرح شده در جلسه سه‌جانبه وزرای امور خارجه کشورهای ضامن روند آستانه (جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و روسیه) درباره آخرین تحولات سوریه و منطقه را تشریح کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است:

«جلسه سه جانبه وزرای امور خارجه کشورهای ضامن روند آستانه ( ایران، ترکیه و روسیه ) روز چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه به صورت « تله کنفرانس » برگزار شد. در این جلسه که به منظور رایزنی پیرامون آخرین تحولات سوریه و منظقه برگزار شد، آقایان دکتر محمد جواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاورف آخرین تحولات مربوطه از جمله آخرین وضعیت ادلب ، کمیته قانون اساسی، لزوم لغو تحریم های یکجانبه به ویژه با توجه به شیوع ویروس کرونا، وضعیت بشردوستانه و بازگشت آوارگان رایزنی و تبادل نظر کردند. وزرای امور خارجه سه کشور بر لزوم تداوم رایزنی ها و هماهنگی در عالی ترین سطح بین سه کشور ضامن روند آستانه به عنوان مهمترین و موثرترین روند حل وفصل بحران سوریه تاکید داشتند. طرف ها همچنین بر احترام به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و نیز حل و فصل سیاسی بحران سوریه و جدا سازی تروریست ها از معارضین بر تداوم مبارزه با تروریسم توافق کردند.

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که پیش از این به منظور بررسی آخرین تحولات و رایزنی با رئیس جمهور و وزیر خارجه سوریه به این کشور سفر کرده بود، در این گفتگوی سه جانبه با اشاره به تحولات اخیر در ادلب ، بر لزوم گسترش حاکمیت دولت بر تمامیت ارضی این کشور و تداوم مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

دکتر ظریف با اشاره به رایزنی های اخیر خود با آقای پدرسون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه از تلاش های ایشان در تسهیل گفتگوهای سوری – سوری در چارچوب کمیته قانون اساسی حمایت کرد و حفظ استقلال این کمیته و عدم دخالت خارجی در روند فعالیت های آن را ضروری خواند.

ایشان با اشاره به فراگیری معضل کرونا ، تحریم های یک جانبه را مانعی جدی برای مقابله با ایران ویروس دانست و بر مسئولیت جامعه جهانی و سازمان ملل متحد در رفع تحریم ها و کاهش آلام مردم سوریه و توجه ویژه به وضعیت آوارگان مستقر در اردوگاه های تحت اشغال آمریکا اشاره کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان  همچنین تسریع در بازگشت آوارگان سوری و اهتمام جامعه جهانی به ارائه کمک های بشردوستانه را گامی مهم در راستای تحقق این امر و بازگشت امید و ثبات به جامعه سوریه بر شمرد. وزیر امور خارجه همچنین به تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به سوریه اشاره و این تجاوزات را ناقض حاکمیت ملی سوریه و تهدید کننده صلح و ثبات منطقه و خلاف قوانین بین المللی دانست.

وزرای خارجه سه کشور بر لزوم استمرار مشورت های سه جانبه در تمامی سطوح و از جمله برگزاری ششمین اجلاس سران روند آستانه در جمهوری اسلامی ایران پس از عادی شدن شرایط مربوط به ویروس کرونا تاکید کردند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.