میشائیل هنکه مربی سابق استقلال درباره حضور در این تیم و فوتبال ایران گفت: به هیچ وجه از حضور در ایران و استقلال پشیمان نیستم. نه، نه حتی یک ثانیه. من به اندازه کافی خوش شانس بودم که در مرحله‌ای از مربی‌گری در ایران بوده‌ام. حتی می‌توانید موسیقی غربی را در اتومبیل با پنجره باز بشنوید. در تهران احساس راحتی کردم و مشکلی نداشتم.

او درباره شرایط ورزشگاه‌های ایران نیز گفت: طیف گسترده‌ای وجود دارد. برخی از باشگاه‌های لیگ ایران  استادیوم هایی مانند لیگ ۳ آلمان دارند و به سختی هواداران در آن حضور دارند اما در داربی‌ بزرگ مقابل پرسپولیس حدود ۱۰۰ هزارا هوادار به ورزشگاه آمدند. به ویژه تأثیرگذار بود که قشرهای مخاطب اینکه تماشاگران در این دیدار حساس همیشه ۵۰/۵۰ تقسیم می‌شدند. نیمی از ورزشگاه استقلالی و آبی بود، نیمی دیگر پرسپولیسی و قرمز بود. چنین چیزی در آلمان وجود ندارد. وقتی در سال ۲۰۱۲ جام را بدست آوردیم شرایط شهر فوق العاده بود و خیلی‌ها به خوشحالی پرداختند.

هنکه درباره نقش مذهب در فوتبال ایران گفت: نقش مذهب خیلی زیاد است. در طول جلسه تمرین نهایی قبل از هر بازی مهم، یک شخصی به زمین تمرین می‌آمد و یک گوسفند را در آنجا سر می‌بریدند. سپس بازیکنان با کفش فوتبال خود از روی خون آن رد می‌شدند.   گفته می شد این باعث کمک الهی می‌شود. در ایران با این موضوع آشنا شدم که آن‌ها به سمت یک جهت خاص که رو به مکه است عبادت می‌کنند و پرسیدم این جهت را چگونه تشخیص می‌دهید که گفتند در هر اتاق یک علامت است که نشان می‌دهد سمت قبله کجاست. در ایران چیزی که یادم مانده است این بود که معمولا پرداختی‌ها با تاخیر صورت می‌گرفت و وقتی هم اعتراض می‌کردید رئیس باشگاه با عصبانیت صحبت می‌کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.