جلیل سامان کارگردان سریال «زیرخاکی» در پی حاشیه هایی که برای پخش این سریال در شب های ماه مبارک رمضان به وجود آمده گفت: من خیلی دوست داشتم برای ۴۰ سالگی انقلاب کاری انجام دهم و کاری را به پخش برسانم. سعی داشتم در فضایی با نشاط و با یک نگاه متفاوت به ماجرای انقلاب و تاریخ انقلاب نگاه کنم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی رسانه ها عنوان کرده اند به واسطه حضور گوهر خیراندیش در سریال و رفتارهای اخیر این بازیگر در خارج از کشور، سریال «زیرخاکی» از رسانه ملی پخش نمی شود، گفت: هنوز به بنده اطلاع رسمی در این‌باره داده نشده اما من هم چیزهایی شنیده ام ولی ما همچنان در حال آماده سازی و انجام کارهای پس تولید سریال هستیم. لازم است بدانید حاشیه اخیر بعد از فیلمبرداری اتفاق افتاده وگرنه ایشان به هیچ عنوان برای این نقش انتخاب نمی شد.

سامان افزود: اگر بازیگری در جایی حاشیه ای به وجود آورده، هیچ ارتباطی به ما و کار ما ندارد. ما در کار حرفه ای مان به عنوان کارگردان و یا بازیگر وظیفه داریم که کارمان را درست انجام دهیم ولی من فکر می کنم هر کس مسئول صیانت از اثر هنری خودش هم هست و باید یک تعهد اخلاقی به کارش داشته باشد. اگر مثلا یک بازیگر در کاری نقش مذهبی بازی می کند، دیگر نباید این بازیگر در موقعیتی خودش را نشان دهد که به آن کار لطمه بخورد.

این کارگردان با اشاره به حاشیه به وجود آمده برای سریال افزود: من فکر می کنم این اخلاق غیرحرفه ای است. من فقط از منظر اخلاق حرفه ای نگاه می کنم. اخلاق حرفه ای ایجاب می کند وقتی آدم به یک کاری متعهد است و با یک سری افرادی چند ماهی زندگی کرده و نان و نمک همدیگر را خوردند، باید مراقب رفتارش باشد و کاری نکند که برای آن اثر  و همکارانش اتفاق بدی بیافتد.

جلیل سامان در ادامه اظهار داشت. واقعیت این است که من خیلی دلخور هستم. اگر به واسطه حاشیه خانم خیراندیش قرار باشد کار به حاشیه برود و ممیزی بیشتری اعمال گردد، من ایشان را مقصر می دانم. امیدوارم ایشان یک جوری خودش را تبرئه کند و از آن ماجرا فاصله بگیرد. فکر می کنم ایشان از نظر حرفه ای بد کردند و ما را در شرایطی قرار دادند که صحبت این شود که آیا سریال ما پخش می شود یا نمی شود.

کارگردان «زیرخاکی» افزود: مردم در این شرایط کرونایی و خانه نشینی نیاز به برنامه های سرگرم کننده دارند. از نظر محتوایی هم که ترجیح می دهم کار پخش شود و مردم قضاوت کنند.

وی در پایان گفت: من دو سال برای این کار زحمت کشیدم و همین الان حدود ۴۰ روز است که به خاطر فشار شدید کار، در بستر بیماری در حال پیگیری و انجام امور پس تولید کار هستم. خود مردم و خانم خیراندیش باید قضاوت کنند که چه شرایطی برای ما به وجود آمده است.

نباید زحمات گروه ۱۰۰ نفره هدر برود

رضا نصیری نیا تهیه کننده سریال «زیرخاکی» هم درخصوص حاشیه های به وجود آمده برای این سریال ماه رمضانی گفت: حدود ۳۰ مرداد سال ۹۸ بود که کار را شروع کردیم و با خانم گوهر خیراندیش هم در ابتدای کار قرارداد داشتیم. قرارداد ایشان با پروژه دو ماه بود و اگر اشتباه نکنم بخش اعظم کار تصویربرداری با حضور ایشان در شهریورماه و ابتدای مهرماه انجام شد. اتفاقات مربوط به خانم خیراندیش که در رسانه ها هم منعکس شد، مربوط به بعد از پایان تصویربرداری کار ما بود و تولید ما تمام شده بود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم درگیر ساخت این کار تاریخی و سنگین بودند، افزود: وقتی با سازمان و ارگانی کار می کنیم حواسمان باید به تمام موضوعات، ارزش ها و مسائل مهم باشد. به نظرم در زندگی شخصی هم اگر کاری انجام دهیم که باعث شود زحمات کسی از بین برود، یا دیگری جوابگوی کار ما باشد، اساسا این کار غلط است.  

نصیری نیا تاکید کرد: اگر مسئولانه تر با قضیه برخورد کنیم به این جمع بندی می رسیم که باید حواسمان به خیلی چیزها باشد. من حقیقتا از حاشیه ای که پیش آمد خیلی ناراحت شدم؛ اما اتفاقی است که افتاده و حیف است باعث از بین بردن زحمات تعداد زیادی از عواملی شود که شبانه روز درگیر پروژه بودند و پول بیت المال هم برای کار هزینه شده است.

تهیه کننده «زیرخاکی» یادآور شد: از خانم خیراندیش که بازیگر باسابقه ای است توقع نداشتیم که به این شکل رفتار کنند. تا آنجایی که من می دانم ایشان هنوز به ایران برنگشته اند. منتظرم که پس از بازگشتشان به همراه آقای سامان با ایشان درباره این مسائل صحبت کنیم و ناراحتی و نگرانی خودمان را به او اعلام کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه این اقدام خیراندیش تعهد ما به تلویزیون را مخدوش می کند، گفت: ما به تلویزیون متعهد هستیم و باید ضوابط را رعایت کنیم و در قراردادها هم این موضوع لحاظ شده است. در حال حاضر هنوز آخرین وضعیت پخش سریال مشخص نیست و خود سازمان در این زمینه اطلاع رسانی می کند. خواهش من این است که تحمل و صبرمان را بالا ببریم. سریال «زیرخاکی» یک کار انقلابی است و ما سعی کردیم با نگاه جدیدی به مسائل انقلاب بپردازیم. مطمئنم وقتی سریال پخش شود، جذابیت کار حواشی را که متاسفانه به وجود آمده از بین خواهد برد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.