عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با حضور برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره جزئیات اجرای طرح حمایت دولت از اشتغال پایدار با اشاره به اینکه گروه هدف  بسته های حمایت اشتغالی دولت به شرط اخراج نکردن کارگر است گفت: ۱۱ رسته هستند که در بحث کرونا بیشترین آسیب را دیدند.  به صورت مشخص‌تر بنگاه‌هایی هستند که کسب و کارهایشان را فعال نگه داشته و نیروی کارشان را حفظ کنند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزئیات پرداخت وام ها گفت:   تسهیلات با نرخ سود ۱۲درصدی ارائه می‌شود برای بنگاه‌های یک نفره ۱۲ میلیون تومان است که شامل دستمزد و درصدی باقی مانده سرمایه در گردش می‌شود، برای واحدهایی که بنا به دستور تعطیل شده اند این رقم ۱۶ میلیون تومان برای هر کارگر است.

 وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات مشروط به حفظ نیروهاست اظهار داشت: برای وام‌های زیر ۱۲ میلیون تومان با سفته، وام ۱۲ تا ۴۸ میلیون تومان با سفته و ضامن، وام ۵۰ تا ۱۲۰ دو ضامن، وام تا ۱۸۰میلیون تومان ۳ ضامن و بالاتر از این رقم روال عادی بانک‌ها طی می‌شود.

منصوری با بیان اینکه با توجه به شلوغ بودن سیستم بانکی، وقفه کوتاهی خواهیم داشت و از هفته سوم اردیبهشت ماه این برنامه اجرا می‌شود افزود: در فاز اول بر اساس داده‌هایی که در اختیار ماست به این نوع از کارفرمایان پیامک می‌دهیم و در صورت تأیید کارفرما، در سامانه کارا ثبت نام می‌کنند و دستگاه مربوطه ظرف دو روز اعمال نظر می‌کند و سپس به بانک عامل اطلاعات ارسال می‌شود و پرداخت صورت می‌گیرد.

منصوری با بیان اینکه  اغلب گروه هدف در این رسته‌ها بنگاه‌های کوچک و خرد همچون پوشاک و … هستند البته بنگاه‌های بزرگ هم مدنظر قرار گرفته اند ادامه داد: اینکه احتمال عدم ارسال پیامک به برخی از کارفرمایان وجود دارد را در نظر گرفته ایم. این مساله پیش بینی شده و امکان مراوده متقابل را فراهم کرده ایم تا در صورت عدم دریافت پیامک، مساله را به ما اعلام کنند و در گام بعد هم امکان ثبت نام از سایر افراد را فراهم کرده ایم.

*پرداخت وام ها حمایت از اشتغال در دوقسط

معاون اشتغال وزارت کار با بیان اینکه  برای بازپرداخت این تسهیلات تا مهر ماه تنفس اعلام می‌شود و بعد ۲۴ ماه دوره بازپرداخت وام است افزود: افرادی که برایشان پیامک ارسال شود به بانک معرفی شده اند و این اقدام به صورت الکترونیکی انجام شده است. ترجیح این است که وام مذکور بیشتر از یک قسط باشد و مثلاً در دو قسط اعمال شود تا حفظ نیروی کار برای ما مسجل شود.

معاون وزیر کار گفت: معمولاً وقتی نرخ تورم بالاست و نرخ سود بانکی بالاتر است فرصت طلبی فراهم می‌شود ولی ما در این قاعده جریمه در نظر گرفته ایم تا در صورت انجام تخلف، فرد متخلف جریمه ۶ درصدی شود.

منصوری اظهار داشت: وقتی بسته را روی میز گذاشتیم برخی گفتند که تورم ایجاد می‌شود و ما شرایط مردم را توضیح دادیم و باید بین این دو یکی را انتخاب می‌کردیم. شاید آن بسته مطلوب اجرا نشد اما آنچه که توانش بود اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی رسته‌ها فرصت افزایش نیرو را هم دارند و حتماً مشوقی در نظر گرفته ایم، گفت: در ابتدا به نظر می‌رسد بنگاه‌ها استقبال نکنند اما در حال حاضر شاهد پیگیری تشکل‌ها در مورد اجرای این بسته هستیم. در دوره شیوع بیشترین توصیه در مورد رابطه کارکن و کارفرما حفظ ارتباط است. حتی اگر فعالیتی صورت نمی‌گیرد که همه جای دنیا قاعده به همین ترتیب است و حتی همه جای دنیا اینطور هست که همه حقوق کارکنان پرداخت نمی‌شود اما به هر نحوی ارتباط بین کارکنان و کارفرما حفظ می‌شود. باید متوجه باشیم شرایط اقتصادی کشور به چه صورتی است و در حداقلی ترین حالت صحبت می‌کنیم. با این حال بسته‌هایی که پیشنهاد دادیم بسیار کامل‌تر از کشورهایی همچون دانمارک و ترکیه است.

منصوری بیان کرد: کرونا با بحران‌های اقتصادی فرق می‌کند، در بحران۲۰۰۷ اروپا در دراز مدت مشکل تقاضا وجود داشت اما در دوره کرونا به محض فروکش کردن بحران، تقاضای کل اقتصاد فعال خواهد شد. مساله دیگر این است که در دوره کرونا، علاوه بر تقاضا طرف عرضه هم دچار افول شده است و امیدواریم بسته تسهیلاتی تا حدودی به بخش عرضه کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه  کرونا بیشترین آسیب را به خدمات و بخش توزیع زده است  ادامه داد: در این ۱۱ رسته نام برده شده در بسته تسهیلاتی بیشتر بخش خدمات مدنظر بوده است.مهم‌ترین اتفاقی که در مورد تأمین اجتماعی افتاد این است که امهال بیمه در گام نخست به مدت ۳ ماه پیش بینی شده است.

معاون وزیر کار در ادامه با بیان اینکه بر اساس مطالعات کمی و مذاکره با بخش خصوصی درحوزه صنایع واحدهای بزرگ و خرد، ۱۱ رسته را مشخص کردیم، گفت: این رسته‌ها فقط شامل بنگاه‌های زیر ۵۰نفر نیست بلکه بنگاه‌های بالای ۵۰ نفر را هم شامل می‌شود. اگرچه بخش عمده‌ای از بنگاه‌های مدنظر در بسته حمایتی خرد هستند اما بعضاً واحدهای بزرگ هم ضربه دیده اند و در صورت تقویت این بنگاه‌ها، واحدهای خرد وابسته به این واحدهای بزرگ نیز تقویت می‌شوند.

وی با بیان اینکه در پرداخت تسهیلات حمایتی کل زنجیره یعنی واحدهای کوچک و بزرگ را مد نظر داریم افزود: تعداد بنگاه‌های بزرگ بالای ۱۰۰ نفر چهار دهم درصد هستند و اصلاً بخشی از اینها در بسته حمایتی ما تحت پوشش قرار نگرفته اند، زیرا در رسته‌ها نیستند.

معاون وزیر کار با بیان اینکه  هدف حفظ بنگاه کسب و کار است و با توجه به اینکه گردش مالی بنگاه‌ها را نداریم، بر اساس تعداد شاغلین، بنگاه‌ها انتخاب شده اند افزود: برای بنگاه‌های زیر ۵۰ نفر، حدود ۳۰ درصد علاوه بر دستمزدی که محاسبه می‌کنیم به عنوان باقی مانده سرمایه در گردش پرداخت می‌شود و برای باقی بنگاه‌ها، ۵۰ درصد هزینه برای دستمزد و ۵۰ دستمزد برای سرمایه در گردش پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه یک میلیون کسب و کار در این بسته حمایتی مورد توجه قرار گرفته اند ادامه داد:  بر اساس داده‌های دقیق احصا شده اند و دقیقاً می‌دانیم کارفرما با چه کد ملی و آدرسی انتخاب شده است.

معاون وزیر در مورد سایر حمایت‌ها همچون حمایت از دارندگان چک‌های برگشتی، اظهار داشت: امهال سه ماه در فاز اول اعلام شد و بانک مرکزی به همه بانک‌ها ابلاغ کرده است و در مورد این تسهیلات ستاد ملی مقابله با کرونا به بانک مرکزی تکلیف کرده است که با چک برگشتی و بدهی مالیاتی را برای این دوره مشخص کنار گذاریم.

وی با بیان اینکه حمایت از معیشت دستفروشان، کارگران ساختمانی، مهدکودک‌ها، باشگاه های ورزشی و مراکز آموزشی  بیان کرد: فردی تولیدی یا فروش پوشاک داشته شب عید کالا خریده و نتوانسته بفروشد که برای این گروه تمهیداتی اندیشیده شده است که در صورت نهایی شدن، جزئیات اعلام می‌شود.

منصوری با اشاره به اینکه اگر فردی مشغول به فعالیت است باید این فعالیت در جایی ثبت شده باشد، در صورت عدم ثبت دولت نمی‌تواند به این افراد بپردازد ادامه داد: از جمله این رسته‌ها می‌توان به مهدهای کودک، مراکز آموزشی شبیه به مهد کودک، باشگاه های ورزشی، مراکز تولید و توزیع پوشاک و دستفروشان اگر به عنوان شغل ثبت شده باشند، اشاره کرد. همچنین از کارگران ساختمانی و دستفروشان در حوزه معیشت حمایت خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.