آمار کشتیرانی و اظهارات منابع آگاه نشان می‌دهد که حدود ۴۰ میلیون بشکه نفت سعودی در مسیر آمریکا قرار دارد و قرار است در هفته های آینده به این کشور برسد و فشار روی بازارها را که برای جذب اشباع عرضه تقلا می‌کنند، تشدید خواهد کرد.

مقامات آمریکایی در روزهای اخیر اظهار کرده اند که واشنگتن در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت عربستان سعودی یا وضع تعرفه روی واردات است. این اظهارات به مشکلات برای محموله هایی که در مسیر رسیدن به مقصد قرار دارند، افزوده است.

منابع کشتیرانی اظهار کرده اند که عربستان سعودی ماه گذشته هنگامی که این کشتیها را کرایه کرد، تلاش کرد گزینه استفاده از آنها به عنوان مخازن نگهداری را از صاحبان نفتکشها دریافت کند اما با توجه به رونق بازار کرایه، بسیاری از آنها این پیشنهاد را نپذیرفتند.

به گفته دو منبع آگاه، عربستان سعودی در حال بررسی تغییر مقصد این محموله ها در صورت توقف واردات نفت آمریکا است اما شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی در این باره حاضر نشد اظهارنظر کند.

مقامات یک شرکت بازرگانی نفت در آسیا پیش بینی کردند که اگر نفت عربستان در آمریکا پذیرفته نشود، احتمالا به سوی آسیا تغییر مسیر خواهد داد.

افت شدید تقاضا که ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده و کمبود فضای نگهداری نفت مازاد نیاز باعث شده است آمریکا چنین گزینه هایی را مورد بررسی قرار دهد. تد کروز، سناتور آمریکایی روز سه شنبه در توییتر نوشت: پیام من به سعودیها این است که نفتکشهایتان را برگردانید.

طبق آمار کشتیرانی، حدود ۱۹ ابرنفتکش که هر یک قادر به حمل دو میلیون بشکه نفت است، در مسیر رسیدن به پایانه های آمریکا به خصوص منطقه گلف کاست قرار دارد. سه نفتکش که از سوی عربستان سعودی کرایه شده است، در حال حاضر خارج از بنادر منطقه گلف آمریکا لنگر انداخته اند.

نرخ روزانه نفتکشها در ماه گذشته به حدود ۳۰۰ هزار دلار افزایش  یافت و اگرچه هفته جاری به ۱۵۰ هزار دلار عقب نشینی کرد اما همچنان نرخ قابل توجهی است و اگر کشتیها نگه داشته شوند با حساب هزینه های دیگر شامل بیمه، هزینه های حمل را به شدت افزایش خواهد داد.

بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاههای نفت آمریکا در روزهای اخیر در بازارهای نفت غایب بودند زیرا در مواجهه با کاهش تقاضا برای سوخت، نرخ پالایش خود را کاهش داده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.