روزنامه نشنال‌پست کانادا در سرمقاله‌ای  با عنوان «ولی‌عهد سعودی به عنوان بدترین رهبر جهان رسوا شد» نوشت که محمد بن سلمان از پنج سال پیش که به قدرت رسیده است، کارنامه‌ای پر از اشتباهات فاحش، شکست و جنایت‌های آشکار دارد.

در این مقاله آمده است بحران‌هایی که امروز ما با آن درگیر هستیم بهترین راه برای ارزیابی موفقیت رهبران جهان است؛ در این بحران‌ها برخی می‌درخشند برخی دیگر ناپدید می‌شود و برخی هم فاجعه کامل به بار می‌آورند.

به عنوان مثال در سطح دنیا جز معدودی از رهبران جهان موفق به کسب شهرت و آوازه در مقابله با بحران ویروس کرونا شدند و برخی نیز با این ویروس رسوا شده و برخی نیز در مکان مناسب خود قرار گرفته‌اند.

نشنال‌پست نوشت که در رابطه با زعامت و رهبری محمد بن سلمان به رغم اینکه پدر او سلمان بن عبدالعزیز از چند سال پیش مناصب را یکی پس از دیگری برای او در نظر گرفته ولی او کارنامه ای پر از شکست و جنایت‌های آشکار دارد.

بر اساس گزارش این روزنامه کانادایی، به نظر می‌رسد که ولی‌عهد سعودی مدام از بد‌شانسی رنج می‌برد مسئله‌ای که هر ناظری این مسئله را برای رهبران جهان کشنده می‌داند و آخرین فاجعه‌ای که محمد بن سلمان مرتکب شد جنگ نفتی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود؛ جنگی که براساس ایده با هیچ مشورتی شکل نگرفت و منجر به این شد که قیمت نفت در دنیا و آمریکا برای اولین‌بار در تاریخ سقوط کند.

نویسنده مقاله نشنال‌پست می‌نویسد بهتر بود دونالد ترامپ که همواره از محمد بن سلمان دفاع می‌کند حمله‌ای برای نجات صنعت نفت و گاز آمریکا انجام می‌داد. نویسنده پیش‌بینی کرده است که اگر چه عربستان سعودی از بحران‌های سابق عبور کرده و احتمالا از این بحران نیز عبور کند ولی هزینه این جنگ نفتی برای ریاض گران تمام خواهد شد.

 روزنامه کانادایی نشنال پست در ادامه به ناکامی‌‌ها و شکست‌های بن‌سلمان اشاره می‌کند و می‌نویسد که ولی‌عهد سعودی در سال ۲۰۱۷ با بازداشت مقامات ارشد سعودی از حمله به نزدیکان خود و حبس‌کردن آن‌ها در هتلی، از آن‌ها خواست که در مقابل آزادی، باید مقداری از ثروت خود را در راستای مقابله با فساد در اختیار کمیته مقابله با فساد که خود رئیس آن بود، قرار دهند.

 اعزام تیمی ویژه از ریاض برای قتل جمال خاشقچی، رونامه‌نگار منتقد سیاست‌های بن سلمان در استانبول ترکیه و تکه‌تکه کردن او، از جمله جنایت‌های ولی‌عهد سعودی است. گذشته از این او با اعلام جنگ با یمن و حمله به این کشور بزرگ‌ترین تراژدی و فاجعه انسانی دنیا را رقم زد و به رغم اینکه عربستان سعودی به اندازه کافی ثروت و تکنولوژی و منابع درآمدی و بودجه نظامی به مراتب بیشتر از روسیه دارد، ولی این کشور نتوانست انصارالله یمن را شکست دهد و نتیجه آن سیطره این جنبش بر مناطق گسترده‌ای از یمن شد.

روزنامه کانادایی نوشت که عربستانی به بهانه مقابله با کرونا آتش‌بس یک طرفه اعلام کرده، یمن را به باتلاق مرگ حتمی تبدیل کرده است به گونه‌ای که ده‌ها هزار نفر کشته شده، وبا در این کشور شیوع پیدا کرده و ۸۰ درصد شهروندان یمنی به کمک‌های انسانی محتاج هستند.

بر اساس این مقاله، عربستان سعودی در بحث نظامی «هیچ» دستاوردی در یمن نداشته است و حرف‌ها و طرح‌های بن سلمان برای تبدیل اقتصاد عربستان هم جز «حرف و آرزوهای هزینه‌بر» چیزی نیست. ولی‌عهد سعودی برای پیش‌بردن پروژه نئوم خود در شمال عربستان، مقداری از سهام شرکت ملی نفت سعودی (آرامکو) را عرضه کرد و او به جای اینکه در بورس لندن یا نیویورک اقدام به این کار کند در آخر مجبور شد در بازار مالی عربستان عرضه اولیه آن را انجام دهد و به جای ۱۰۰ میلیارد دلار، ۷۵ میلیارد به دست آورد.

در پایان، نشنال‌پست می‌نویسد محمد بن سلمان طی سال‌های گذشته با کشورش را به جنگ‌فاجعه بار در یمن سوق داده و کشورش را وارد بحران مالی کرده و به لقب مرد بدعُنق و قاتل دست یافته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.