خبرگزاری «آناتولی» با انتشار این خبر نوشت، «اگنس کالامار» گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره اعدام‌های فراقانونی، خبر درگذشت این فعال حقوقی سعودی را خبر غم‌انگیز روزهای اول ماه رمضان توصیف کرد.

وی طی پستی در توئیتر نوشت: خبر به شدت غم‌انگیز اول ماه رمضان، درگذشت زندانی عقیده، شاعر و فعال حقوقی، دکتر عبدالله حامد در زندان‌های سعودی است.

«عبدالله الحامد»، یک شهروند عربستانی دارای مدرک دکترای حقوق بود که از سال ۲۰۱۳ در بازداشت به سر می‌بُرد. حساب «معتقلی الرأی» (زندانیان عقیده) در شبکه توئیتر در روز ۲۷ فروردین ماه سال جاری گزارش کرد که این زندانی دچار سکته مغزی شده و به کما رفته است.

وی موسس انجمن حقوق مدنی و سیاسی در عربستان سعودی و از شخصیت‌های حامی اصلاح امور در کشور و آزادی زندانیان سیاسی در تاریخ معاصر عربستان به شمار می رفت.

این در حالی است که کمیساریای حقوق بشر و کارشناسان سازمان ملل، در پی شیوع ویروس کرونا، خواستار آزادی زندانیان اندیشه در عربستان شده بودند.

در پی درگذشت این فعال حقوقی سعودی در زندان، سازمان عفو بین‌الملل نیز در پایگاه اطلاع‌رسانی خود اعلام کرد که با «دریافت خبر درگذشت الحامد در هنگامی که به دلیل فعالیت‌‌های مسالمت‌آمیز در بازداشت به سر می برد، شوکه شده است.»

این سازمان افزود: الحامد یک قهرمان حقوق بشر در سعودی بود که ترسی نداشت و به دنبال ایجاد جهانی بهتر برای همه بود. ما به خانواده او و دوستانتش که به دلیل سرکوب‌ حکومتی غیرانسانی، از وجود او طی هشت سال اخیر محروم بودند، تسلیت می‌گوییم و با آنها همدردی می‌کنیم.

از سوی دیگر، فعالان شبکه های اجتماعی، شخصیت‌های دانشگاهی و کرسی های حقوقی معارض نظام آل سعود نیز به خبر درگذشت این فعال به دلیل اهمال پزشکی واکنش نشان دادند و با هشتگ «عبدالله_الحامد» به دفاع از او پرداختند. این در حالی است که هنوز ریاض به طور رسمی حتی خبر درگذشت این فعال حقوقی سعودی را تایید یا رد نکرده است.

«عبدالله العوده»  فرزند «سلمان عوده» از مفتی‌های زندانی سعودی، در پستی، الحامد را سمبل اصلاحات دانست و درگذشت او را فاجعه توصیف کرد و گفت که

یک کاربر قطری با نام «ناصر بن راشد النعیمی» نیز با انتشار عکسی از الحامد در کنار  «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید و «عبدالرحیم احمد الحویطی» شهروند سعودی که اخیرا قربانی اعتراضش در قبال پروژه نئوم شده بود، رژیم سعودی را مورد انتقاد قرار داد و نوشت: رژیم سعودی هر کس را که علیه او سخنی به زبان می‌آورد، زندانی می‌کند تا بمیرد.

حساب کاربری «نحو الحریه» در عربستان نیز نوشت: عبدالله الحامد کسی را نکشته بود، خواستار هرج و مرج نشده بود، خشونت‌طلبی نکرده بود..تنها جرم او این بود که خواستار دموکراسی و منادی حق سیاسی مردم بود. او تنها خواستار روی کار آمدن حکومتی مشروطه به منظور حفط انسجام ملی و تنظیم رابطه میان دولت و شهروندان بود اما آنها او را بازداشت کردند ..و در زندان به قتل رساندند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.