بازدهی‌ های خیره‌کننده سهام تنها در ۲۰ روز معاملاتی

13:30 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران تا ساعت ۱۰ به مرز ۷۶۳ هزار واحد رسیده بود. به این ترتیب بازدهی شاخص کل از ابتدای سال ۹۹ تاکنون به ۴۹ درصد نزدیک می‌شود. یعنی تقریبا روزی ۲.۵ درصد سود را در بورس تهران شاهد هستیم.
بازدهی‌ های خیره‌کننده سهام تنها در ۲۰ روز معاملاتی

دنیای بورس: عمده نمادها صف خرید دارند و کمتر کسی به دنبال سهم ارزنده است. بازار هر سهمی را صف نداشته خرید می‌کند و در این بین تنها عرضه‌های سنگین مانع از ایجاد صف در برخی از نمادها شده است. فضای هیجانی معاملات کاملا مشهود است و در این بین صف خرید و دامنه محدود نوسان قیمتی نیز به بازار داغی سهام کمک ویژه‌ای کرده است. 

طبیعتا این بازدهی‌ها با واقعیت‌های اقتصاد همراهی ندارد و بر این اساس گرچه باید به نقدینگی به عنوان جریان‌ساز کنونی بازار توجه داشت اما در عین حال تاکید می‌شود که نیمی از تمرکز خود را بر زمان احتمالی پایان صعود بورس قرار دهید. گرچه فعلا هیچ نشانه‌ای از خط پایان صعود سهام پیدا نیست. 

 اما در حالی شاخص بورس بازدهی کمتر از ۴۹ درصدی را از ابتدای سال ۹۹ به ثبت رسانده است که بازدهی نمادهای بسیاری از ۱۰۰ درصد در همین مدت کوتاه عبور کرده است. وسدید، ‌وخارزم، سپ، ثفارس،‌ وساپا و بسیاری از نمادهای دیگر بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی را در این مدت به ثبت رسانده‌اند. 

 در میان نمادهای بزرگتر می‌توان به بازدهی بیش از ۹۰ درصدی وتجارت اشاره کرد. شتاب صعود سهام به حدی زیاد است که جایی برای تحلیل باقی نگذاشته است. تنها تحلیل که در شرایط کنونی اهمیت دارد تخمین زمان پایان صعود سهام است. با شتاب کنونی که سهام در پیش گرفته است فتح ابرکانال ۸۰۰ هزار واحد نیز در هفته جاری چندان دور از دسترس نیست.  

 گرچه صعودهای کنونی سهام برای عده‌ای بدیهی است و پایکوبی دسته‌جمعی معامله‌گران را به دنبال داشته است اما به عقیده «دنیای بورس»‌ باید و باید برای حفظ بازدهی‌هایی که تاکنون کسب کرده‌اید در تمامی ساعات معاملات پشت سیستم خود حاضر باشید. مشخص نیست پایان این روند چیست اما می‌توان این نکته را بیان کرد که سهام بنا نیست تا ابد رشد کند. حتی در التهاب ادامه‌دار اقتصادی نیز تجربه‌نشان داده که سهام به استراحت نیاز دارد. با همه این‌ها نمی‌توان پاسخ دقیقی از وضعیت آتی سهام ارائه داد. 

 طی گزارشی به پرسش‌های بی‌پاسخ بورس تهران پرداخته شده است. در این گزارش به علت سردرگمی تحلیلگران برخلاف معامله‌گران عادی پرداخته شده است. شاید با پرسش‌های صحیح که در ذهن معامله‌گر شکل می‌گیرد بتوان تخمین بهتری از آینده سهام به دست آورد.