هم حزبی‌های بوریس جانسون ادعا می‌کنند که موضع این حزب در پی شیوع کرونا نسبت به چین سخت‌تر شده و این کشور باید مسئولیت بحران به‌وجود آمده در سطح بین‌المللی را بپذیرد.  

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس هفته گذشته هشدار داد که روابط انگلیس و چین پس از کرونا مانند گذشته نخواهد بود. همچنین «تام توجندهات» رئیس کمیته بانفوذ پارلمانی امور خارجی گفته است؛ رفتار چین باعث شده که دولت به ناچار در روابط با این کشور تجدیدنظر کند. وی در گفت وگو با نشریه «بیزینس اینسایدر» عنوان کرد که هرچند تمام کشورها در انتشار آمار وضعیت کرونا با مشکل مواجه هستند اما چین در این رابطه شفاف عمل نکرده است.

رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی افزود که موضع اعضای حزب محافظه‌کار نسبت به چین سخت‌تر شده و احتمالا درباره مشارکت شرکت هوآوی در پروژه راه‌اندازی اینترنت پرسرعت انگلیس تجدیدنظر شود.

انگلیس به رغم مخالفت آمریکا در این زمینه با مشارکت شرکت هوآوی در بخش‌هایی از پروژه اینترنت نسل پنج موافقت کرد. این مساله با مخالفت‌هایی در پارلمان مواجه شد اما دولت جانسون سرانجام موفق شد تا حمات اکثریت نمایندگان مجلس را در اجرای این پروژه کسب کند.

هم زمان با شیوع ویروس کرونا، موج انتقادها با شایعه ارتباط اینترنت نسل پنج و گسترش کرونا به افکار عمومی سرایت کرد. طرفداران این نظریه در هفته‌های گذشته به دکل‌های مخابراتی و مهندسان اداره مخابرات حمله کرده‌ و حوادثی را ایجاد کرده‌اند.  شرکت های مخابراتی انگلیس از زمان شیوع کرونا تاکنون ۸۵ حادثه مرتبط با تهدید، اذیت و آزار و توهین به مهندسان مخابرات این کشور را گزارش کرده‌ و نسبت به تداوم خطرات این وضعیت هشدار داده‌اند.   

وزارت ارتباطات انگلیس شایعات درباره ارتباط شیوع کرونا و اینترنت نسل پنج را تکذیب کرده و از شبکه‌های اجتماعی خواسته تا برای جلوگیری از انتشار شایعات برنامه‌ریزی کنند.

یکی از اعضای حزب محافظه کار که خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با «بیزینس اینسایدر» مدعی شد که پنهان‌کاری چین در ایجاد بحران کرونا باعث بی اعتمادی هم حزبی‌های او در مشارکت این کشور در پروژه اینترنت نسل پنجم شده است.   

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نیز پس از آنکه درباره همکاری انگلیس و چین در حوزه مخابراتی خط و نشان کشیده بود، ادعا کرد که پکن باید در هشدار دادن به جهان به دنبال شیوع این بیماری در این کشور سرعت عمل به خرج می داد. پشت بندش «وودی جانسون»  سفیر او در انگلیس مدعی شد که چین تلاش کرد خبرهای مربوط به گسترش این ویروس را پنهان کند، سپس با ارائه گزینشی اطلاعات در مقابل مقام های بهداشتی، در سطح بین المللی مانع تراشی کرد.  

سفیر آمریکا در انگلیس افزود: در نهایت وقتی این بحران پایان می یابد، باید نتایج و هزینه های این شکست در همکاری های بین المللی را ارزیابی کنیم.

چندی پیش «جان سورز» رییس پیشین سرویس جاسوسی برون مرزی انگلیس (ام. آی. ۶) در گفت‌ وگو با شبکه رادیویی بی‌بی‌سی ۴ همسو با اظهارات مقام‌های آمریکایی عنوان کرد که پکن در ماه‌های دسامبر و ژانویه، اطلاعات واقعی درباره کرونا را پنهان کرد و از روی عمد اجازه داده تا این ویروس همه‌گیر شود.

وی افزود: آمریکایی ها عمیقاً از آنچه تصور می‌کنند توسط چین تحمیل شده عصبانی هستند و اینک راهی جز همکاری با پکن برای خروج از این بحران نداریم. رییس پیشین ام. آی. ۶ همچنین عنوان کرد که سازمان جهانی بهداشت باید به پرسش‌های جدی درباره عدم پیگیری اقدامات چین پاسخ دهد.  

همچنین «ویلیام هیگ» وزیر امور خارجه پیشین انگلیس معتقد است که سیاست غرب در قبال چین ناسازگار و ناکارآمد است و «بحران کووید-۱۹ نمونه‌ای است که نشان می‌دهد نباید به چین وابسته بود». هیگ همچنین این دیدگاه را مطرح کرد که چین ضمن لاپوشانی حقیقت کرونا، تلاش می‌کند تا سایر طرف‌ها از جمله آمریکا را مقصر این بحران نشان دهد.

با این حال کارشناسان معتقدند کشورهای غربی که به دلیل ضعف در عملکرد و نحوه مقابله با شیوع کرونا دچار التهاب هستند، جنگ روانی تازه‌ای را علیه چین به راه انداخته تا با بد نام کردن این کشور از یک سو میزان اعتراضات داخلی را مهار و از سوی دیگر مانع فروپاشی دیوار خصومت با چین شوند تا پس از پایان بحران کنونی، این کشور جای آمریکا و انگلیس را در دوستی با اروپا نگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.