حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در نشست با فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشور اظهار داشت: ویروس کرونا یک مشکلی است که با آن روبرو شدیم، ما در حال تحریم هستیم و نمی توانیم وام بگیریم و ارتباط بانکی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه قبل از تحریم سال ۹۷ ، اعتبار بانکی چند میلیارد دلاری انتظار ورود به کشور را داشت، بیان کرد: با این قیمت نفت مشکلات زیادی برای فروشندگان نفت ایجاد شده که بر روی درخواست واردات از ما نیز تاثیر گذاشته است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: همه دولت ها در آزمایش بزرگ چگونگی مدیریت همزمان سلامت و اقتصاد قرار گرفته‌اند. در کشوری که وقتی کسی مبتلا به کرونا می‌شود شبی هزار دلار هزینه درمانش می‌شود و برایش چهارهزار دلار شارژ می‌کنند با کشوری که در آن افراد مبتلا به رایگان مداوا می‌شوند بسیار فاصله وجود دارد. فشار زیادی در این زمینه بر دوش دولت قرار دارد.

** بیماری برای تخت مراقبت ویژه در ایران منتظر نمی‌ماند

روحانی خاطرنشان کرد: دور روز پیش در افتتاحی که داشتیم وزیر بهداشت اعلام کرد تا پایان سال، ۸ هزار تخت جدید افتتاح می‌شود. از آن طرف تجهیزات درمانی ما، شرایط ما در تخت‌های مراقبت ویژه شرایطی است که هیچ بیماری در انتظار نمی‌ماند. حتی در برخی کشورهای پیشرفته هم مشکلاتی جود دارد. کاری که شرکت‌های دانش بنیان ما انجام دادند و قدم‌های بسیار خوبی انجام دادند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا سبک زندگی را عوض کرده است، به اهمیت حضور شرکت های دانش بنیان پرداخت و گفت: کاری که شرکت‌های دانش‌بنیان ما انجام دادند، قدم‌های بسیار خوبی بود. الان تقریباً نیاز ما در زمینه ونتیلاتور برطرف و اینکه ما خودمان سی تی اسکن، مواد شوینده و ماسکN95 را تولید کنیم کار بزرگی است.

** پرداخت پول بیشتر عواقب نقدینگی دارد 

رئیس جمهور ادامه‌داد: بانک‌ها برای کمک به جامعه در شرایط شیوع کرونا، تلاش کردند، ۲۴ هزار میلیارد تومان وام یک میلیون تومانی برای مردم در نظر گرفته شد. ممکن است بگویند که یک میلیون پول زیادی نیست، بله زیاد نیست اما باید بدانیم که خیلی‌ها به همین پول نیاز دارند. دولت به اندازه ای که توانایی داشت پرداخت کرد. البته مردم می‌گویند دولت بیشتر پرداخت کند، مگر پول ندارد؟ دولت می‌تواند بیشتر پول بدهد اما باید عواقب آن را هم دید. اگر پول بیشتری در اختیار مردم باشد آن وقت عواقب نقدینگی آن چه می‌شود؟ اگر نقدینگی بی‌پشتوانه باشد عوارض بعدی دارد. 

** مجوز صادرات تولید مازاد محصولات پزشکی کارخانه‌ها داده شد

روحانی با بیان اینکه بخشی از جامعه پزشکی در ابتدای شیوع کرونا با ایثار جان خود و خطر کردن به صحنه مبارزه با کرونا آمدند، اظهار کرد: کار بزرگی در این دو ماه از سوی جامعه پزشکی و همه نهادهای مسئول انجام شده است. از دولت خواسته شد که نیازمندی‌های داخلی را تامین کنیم و این کار انجام شد و الان به وزارت صمت این اجازه داده شده که کارخانه‌هایی که تولید مازاد دارند آن را صادر کنند.

وی ادامه داد: خیلی مهم است که در طول دو ماه از شرایط نیازمندی به برخی محصولات پزشکی حالا به وضعیتی برسیم که برخی از کالاهای پزشکی را صادر کنیم. البته ما هنوز در برخی موارد نیازمند تأمین مایحتاج پزشکی هستیم اما می توانیم قدم به قدم جلو رویم و مشکلات خود را حل کنیم.

** باید برای اقتصاد کشور در بلندمدت تصمیم گیری کنیم

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ کس نمی‌تواند بگوید که چند ماه قرار است وضعیت کرونایی ادامه یابد، بیان کرد: این ویروس ناشناخته است و برایش واکسن و درمانی مشخص نشده و اگر به داروی درمان قطعی این ویروس نرسیم یا دنیا نرسد در خرداد و تیر هم ممکن است با این بیماری مواجه باشیم. ممکن است چند ماه و یا تا آخر سال هم طول بکشد.

روحانی تاکید کرد: پس اگر می‌گوییم سفر انجام نشود، اجتماعات مردمی شکل نگیرد این باعث تأثیر بر کسب و کارها می‌شود و به همین دلیل باید برای اقتصاد کشور در بلند مدت تصمیم‌گیری کنیم.

وی بیان کرد: اگر تولید کننده ای در داخل سال بتواند آنچه وام می‌گیرد را بازپس دهد و اگر این شدنی باشد بانکهای ما دست شان بازتر خواهد بود و می‌توان وام‌های خرد را پرداخت کرد. البته به شرطی که نقدینگی ما به ۲۷ یا ۲۸ درصد نرسد و مثلاً با برگرداندن آن وام تا اسفندماه نقدینگی ما ۲۵ درصد باشد.

** بورس در ماه‌های اخیر خوش درخشید

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بورس کشور در ماه‌های اخیر خوش درخشید، گفت: در شرایطی که بورس بسیاری از کشورها در این روزها دچار مشکل شدند اما بورس ما به خوبی کار خود را پیش برده است.

روحانی در همین زمینه ادامه داد: اگر زمینه ارتباط بورس با بخش خصوصی تقویت شود، برندهایی در کشور هستند که مردم به آنها اعتماد دارد و که اگر اعلام کند اوراقی دارم مردم می‌پذیرند و خریداری می‌کنند تا حدی که شاید نیازی به حمایت بانک‌ها نباشد یا اگر هم بانک بخواهد حمایت کند راحت‌تر این کار را انجام می‌دهد.

** دورکاری برای صاحبان بخش خصوصی صرفه اقتصادی دارد

وی با اشاره به اینکه توجه به دورکاری در بخش خصوصی برای خود صاحبان این بخش صرفه اقتصادی دارد، اظهار کرد: فضای دیجیتالی می تواند بسیار به ما کمک کند و باید قبل از کرونا می پذیرفتیم که این فضا به کسب و کارهای ما کمک می‌کند. هم خدمت بیشتری به مردم می‌دهد و هم این خدمات امنیت بیشتری دارد. 

رئیس جمهور با بیان اینکه در برابر کرونا باید با تدبیر و بدون دلهره عمل کنیم، گفت: کرونا وجود دارد و ما باید مراقبت کنیم و واقعیت را بپذیریم و خودمان را با آن سازگار کنیم. باید یک زندگی طبیعی اما توام با احتیاط داشته باشیم. این سختی در پیش روی ما قرار گرفته است و باید با آن کنار بیاییم.

روحانی با انتقاد از برخی شایعه‌سازی‌ها در زمینه ورود نهاده‌ها به کشور از طریق گمرک، گفت: من از منشأ این شایعات باخبرم و می‌دانم چه کسی آنها را طراحی می‌کند. همان کسی که نهاده را دارد می آورد و هنوز روی کشتی است خودش  شایعه درست می‌کند و می‌گوید وارد شده و گمرک تحویل نمی‌دهد. من خواهش می‌کنم از این شیوه‌ها در شرایط فعلی استفاده نشود تا از این وضعیت عبور کنیم که مطمئن هستم اگر هماهنگی و تدبیر لازم را داشته باشیم این اتفاق خواهد افتاد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.