دویچه وله به نقل از وب‌سایت "تاگس‌شاو" نوشت، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید، باور این که آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌های ایجادشده در خون افراد مبتلا به ویروس کرونا سبب مصونیت آن‌ها از ابتلای دوباره می‌شود فاقد مبنای اثبات‌شده علمی لازم است.

موضع سازمان جهانی بهداشت این است: «در حال حاضر هیچ شاهدی دال بر این که افراد بهبود یافته از "کووید ۱۹" به دلیل داشتن آنتی‌بادی دوباره به این عفونت دچار نمی‌شوند وجود ندارد.»

برخی دولت‌ها پیشنهاد کرده‌اند که به درمان‌شدگان گواهینامه مصونیت داده شود تا آن‌ها بتوانند زودتر سر کار خود بازگردند.

هشدار در مورد کیفیت تست‌ها

سازمان بهداشت جهانی به برخی از تست‌های بی کیفیت برای تشخیص آنتی‌بادی اشاره کرده و خواستار بررسی این تست‌ها از نظر میزان دقت و صحت کرده است.

در برخی موارد تست‌هایی از این قبیل روی بیماران مبتلا به "کووید ۱۹" انجام شده و نتیجه نیز این بوده که هیچ ردی از آنتی‌بادی در خون آن‌ها پیدا نشده است.

گذشته از این، در مورد برخی افراد که هرگز به ویروس "سارس کوو ۲" دچار نشده‌اند این تست‌ها در پاره‌ای موارد به‌اشتباه وجود آنتی‌بادی را نشان داده است.

در حقیقت در اینجا تست به وجود یک آنتی‌بادی دیگر که علیه نوع دیگری از ویروس کرونا تولید می‌شود واکنش نشان داده است؛ نوعی که از مدت‌ها قبل وجود داشته و می‌تواند یک سرماخوردگی ساده ایجاد کند.

خطر ابتلای دوباره

سازمان جهانی بهداشت در عین حال حامی تست‌هایی است که مشخص می‌کند، چه درصدی از جمعیت تا به حال علیه ویروس "سارس کوو ۲" آنتی‌بادی تولید کرده است.

این سازمان می‌گوید: «اغلب این تست‌ها، اما قادر نیستند مشخص کنند، آیا این افراد در برابر عفونت دوباره مصونیت پیدا کرده‌اند یا نه.»

سازمان جهانی بهداشت به افرادی که تست کرونا در آن‌ها مثبت بوده هشدار می‌دهد، تصور نکنند، چون بدنشان پادتن تولید کرده می‌توانند محدودیت‌های اعمال شده را نادیده بگیرند تا سبب انتقال بیش‌تر بیماری نشوند.

این سازمان اعلام کرده است: «به همین دلیل است که گواهینامه مصونیت از کرونا می‌تواند خطر ادامه انتقال را افزایش دهد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.