چند روز پیش بود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی ایران را تهدید کرد و گفت به نیروهای نظامی کشورش دستور شلیک به شناورهای ایرانی را داده است. این اظهارات او درپی رویارویی هفته گذشته شناورهای سپاه پاسداران با ناوآمریکایی صورت گرفت.

اما این اظهارات رئیس جمهور آمریکا بی پاسخ نماند و مقامات بلندپایه نظامی کشورمان و در رأس آن فرمانده کل سپاه به این یاوه گویی های ترامپ پاسخ داد و تاکید کرد«ما نیز به واحدهای نظامی خودمان در دریا دستور دادیم که اگر شناور یا واحد جنگی از نیروهای دریایی ارتش تروریست آمریکا بخواهد امنیت کشتی‌های غیرجنگی و یا شناورهای رزمی ما را مورد مخاطره قرار دهد، آن شناور و یا واحد نظامی را مورد هدف قرار بدهند.»

اما بررسی سابقه رفتار آمریکایی‌ها در منطقه در قبال ایران و نیروهای محور مقاومت حکایت از آن دارد که رجزخوانی بسیاری از مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت چیزی یک بلوف و جنگ روانی نیست و هرگاه آمریکایی‌ها مطمئن شده‌اند که اقدام نسنجیده آنها با پاسخ جدی مواجه خواهد شد به طرق مختلف با تلاش برای حفظ وجهه از اظهارات و تهدیدات خود عقب نشینی کرده‌اند.

بر همین اساس خبرگزاری مهر برای بررسی این موضوع و با مراجعه به حافظه تاریخی در یک سال اخیر بلوف‌ها و عقب نشینی‌های ترامپ را مورد بررسی قرار داده است.

۱- ساقط کردن پهپاد آمریکا

۳۰ خرداد ۱۳۹۸ یک فروند پهپاد نورثروپ گرومن آرکی و-۴ گلوبال هاوک ارتش تروریست آمریکا که وارد حریم هوایی ایران شده بود در نزدیکی تنگه هرمز توسط سامانه پدافند هوایی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه پاسداران منهدم شد. در پی این اقدام شجاعانه سپاه شاهد تهدیدات و تحرکات آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه چند ده مرکز ایران هدف قرار خواهند گرفت بودیم. اما پس از آنکه کاخ سفید مطمئن شد که هرگونه اقدام نسنجیده با واکنش شدید ایران مواجه خواهد شد، رئیس جمهور این کشور با گرفتن ژست بشردوستانه و بهانه کردن این نکته که در حمله ایران هیچ انسانی کشته نشده و نمی‌خواهد در حمله آمریکا انسانی کشته شود از پاسخ به ایران خودداری کرد.

۲- ضربات موشکی به پایگاه آمریکا

در پی شهادت سپهبد قاسم سلیمانی در اقدام تروریستی ارتش آمریکا در عراق، جمهوری اسلامی ایران وعده داد که انتقام سختی را از تروریست‌های آمریکایی خواهد گرفت. طبق معمول بعد از تهدید ایران مقامات آمریکایی از جمله شخص رئیس جمهور این کشور مبادرت به رجز خوانی گسترده علیه ایران کرده و گفتند که در صورت هرگونه اقدام ایران علیه نیروهای آمریکایی، کاخ سفید پاسخ نظامی دردناک و گسترده‌ای را به ایران خواهد داد. اما آنچه که شاهد بودیم این بود که سپاه پاسداران با حمله موشکی گسترده به پایگاه عین الاسد انتقام سختی از تروریست‌های آمریکایی گرفت و رئیس جمهور آمریکا که می‌دانست هرگونه اقدامی علیه حمله تلافی جویانه ایران پاسخ‌های گسترده‌تر و دردناکی را در پی خواهد داشت با تلاش برای کم خسارت جلوه دادن حمله موشکی سپاه که از زمان پایان جنگ جهانی سوم بی سابقه بود سعی کرد تا بهانه‌ای برای پاسخ ندادن به ایران پیدا کند.

۳- حملات قریب الوقوع آمریکا به نیروهای مقاومت عراق

همچنین در روزهای پایانی سال گذشته شاهد تحرکات نظامی گسترده آمریکا در عراق بودیم که همزمان با آن رسانه‌های آمریکایی و رسانه‌های همسوی آنها جنگ روانی گسترده‌ای را آغاز کرده بودند و از حملات قریب الوقوع آمریکا به نیروهای مقاومت عراق و نیروهای نزدیک به ایران خبر می‌دادند. در پی واکنش و موضع گیری قاطع گروهای عراقی علیه اقدام احتمالی آمریکا و سفر سردار قاآنی به عراق که حکایت از عزم جدی مقاومت به پاسخ به اقدام آمریکایی‌ها داشت، آنچه که در نهایت شاهد بودیم عدم اقدام طرف آمریکایی و عقب نشینی از تهدیدات بود.

۴- رویارویی سپاه با آمریکا در خلیج فارس

در روزهای گذشته بار دیگر شاهد اظهارات نسنجیده و رجز خوانی رئیس جمهور آمریکا بودیم که در توئیتی اعلام کرد به نیروهای آمریکایی دستور داده است تا قایق‌ها و نیروهای مزاحم ایرانی را هدف قرار دهند. دیدار فرمانده سپاه پاسداران از جزایر سه گانه خلیج فارس و هشدار وی به مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ایران در دفاع از منافع خود و تمامیت ارضی خود تعلل نخواهد کرد را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد. وی با سفر به منطقه و تهدید آمریکایی‌ها بار دیگر قصد دارد پوشالی و دروغین بودن تهدیدات آمریکا را و ناتوانی آنها در منطقه را عیان‌تر کند.

پس از واکنش ایران و سرلشگر سلامی به تهدیدات ترامپ، مقامات پنتاگون به عقب نشینی وادار شدند به طوری که مجله آمریکایی فارین پالسی در مطلبی تحت عنوان «پنتاگون اظهارات ترامپ را در حد یک هشدار تقلیل داد» از عقب نشینی آمریکا از تهدیدات ترامپ خبر داد. فارین پالسی در این خصوص نوشت مقامات پنتاگون از اظهارات ترامپ متعجب شده و سعی در تعدیل آن کردند به طوریکه معاون وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود با اشاره به اظهارت ترامپ گفت: اظهارات وی (ترامپ) بر اهمیت حق دفاع از خود و امنیت کشتی‌های آمریکایی تاکید داشت.

فارین پالسی در ادامه علت توییت تعجب انگیز ترامپ را پخش مکرر تصاویر تحقیر کشتی‌های آمریکایی توسط قایق‌های سپاه در هفته گذشته از سوی شبکه فاکس نیوز می‌داند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.