اویل پرایس گزارش داد، ایران در حال حاضر سرگرم اهداف تولید نفت و بخش پتروشیمی است و هفته گذشته اعلام کرد که تا پایان سال ۱۳۹۹ به هدف تولید گاز دست خواهد یافت. همزمان اعلام کرد که پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت پالایش خود را افزایش داده است.

پارس جنوبی که ایران با قطر مشترک است، ۱۴.۲ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی معادل هشت درصد از ذخایر گازی جهان و حدود ۴۰ درصد از مجموع ۳۳.۸ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی ایران بعلاوه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی دارد. این میدان در دو دهه گذشته در حدود ۶۰ درصد از مجموع تولید ایران سهم داشته و در اهداف ایران برای تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی گاز طبیعی مایع (LNG) اساسی به شمار می رود.  با توجه به اهمیت جهانی این منبع، میدان گازی پارس جنوبی تا زمان وضع مجدد تحریمهای آمریکا در سال ۲۰۱۸ به نقطه رقابت میان اعضای ناتو و روسیه تبدیل شده بود و هر دو طرف مشتاق بودند بهترین شرکتهایشان در یک یا چند فاز پارس جنوبی حضور داشته باشند. برای اروپا مشارکت در توسعه پارس جنوبی فرصتی برای کاهش قابل توجه وابستگی به واردات گاز روسیه بود. روسیه هم مشتاق بود که برتری گازی خود روی اروپا را حفظ کند و در عوض جریان گاز ایران را به سمت شرق روانه کند تا مناسبات گازی خود با آسیا و به خصوص با چین را تقویت کند. با خروج شرکت فرانسوی توتال از فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از تحریمهای جدید آمریکا، روسیه به همراه چین موقعیت برتر را در ایران پیدا کرد و این همکاری در قالب کار پیمانکاری در جریان است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هفته گذشته اظهار کرد که با سرمایه گذاری روسیه و چین، تجهیزات، فناوری و تخصص لازم، پارس جنوبی تا پایان امسال از ظرف تولید روزانه ۷۵۰ میلیون متر مکعب فراتر خواهد رفت و مجموع ظرفیت تولید روزانه گاز طبیعی کشور را به یک میلیارد متر مکعب خواهد رساند. دو مرحله اول توسعه فراساحلی فاز ۱۱ به شکل پتروپارس محول شده و تولید این فاز به پالایشگاههای عسلویه و کنگان در استان بوشهر منتقل می شود و جکت سکوی این فاز در جزیره قشم آماده نصب است.

طبق طرحهای پتروپارس، فاز ۱۱ در دو مرحله یکپارچه و متوالی توسعه خواهد یافت و هر مرحله ۱۵ چاه دارد و هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز به همراه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی را هدف گرفته است. بعلاوه به منظور اطمینان از توزیع گاز به پالایشگاههای مربوطه، دو خط لوله ۳۲ اینچی به طول بیش از ۲۷۰ کیلومتر احداث و نصب خواهند شد.

منابع آگاه ایرانی هفته گذشته در گفت و گو با اویل پرایس اظهار کردند که حدود ۳۳ میلیارد دلار آمریکا تاکنون برای توسعه پارس جنوبی هزینه شده و درصد بسیار بالایی از کار در همه فازها تقریبا تکمیل شده و تنها شماری از آنها هنوز به نرخ تکمیل ۹۵ درصد نرسیده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.