زهرا صدراعظم نوری با اشاره به بازگشایی زودهنگام پارک‌ها و بوستان‌ها در شهر تهران، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها موظف هستند براساس پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا عمل کنند؛ مدیریت شهری نیز همه اقدامات خود را با هماهنگی این وزارتخانه و ستاد انجام داده است.

وی ادامه داد: تعطیلی فضاهای عمومی مانند پارک‌ها و بوستان‌ها نیز بر اساس مصوبه ستاد و پروتکل وزارت بهداشت بود و بازگشایی مجدد آنها نیز در مقطعی که برخی فعالیت‌های کاری آغاز شدند طبق دستورالعمل‌های مذکور صورت گرفت.‌

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به یکی از دلایل بازگشایی پارک‌ها، گفت: مردم مدت‌ها در خانه بودند و امکان حضور در عرصه‌های عمومی و فعالیت‌های اجتماعی را نداشتند، بنابراین احتمال دارد در این شرایط خستگی و افسردگی حاصل شده باشد؛ در این راستا در برخی کارشناسان معتقد هستند که فضاهای عمومی مانند پارک‌ها می تواند از نظر روحی باعث شادابی و نشاط روحی افراد شود و اثرات ماندن در خانه و محدودیت‌ها را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: اما در بازگشایی این اماکن باید پروتکل‌های لازم و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود تا عاملی برای استمرار زنجیره انتقال کرونا نباشد. در این وضعیت بیشتر از همه مردم باید نسبت به رعایت اصول توصیه شده توجه کنند.

صدراعظم نوری ادامه داد: همانطور که در دو هفته نخست فروردین مردم همکاری کردند و نتیجه آن باعث شد با موج بعدی کرونا موجه نباشیم، لازم است در این شرایط نیز فعالیت‌های پُر ریسک را همراه با رعایت ضوبط و دستورالعمل‌ها انجام دهند در غیر این صورت با موج شیوع مجدد مواجه خواهیم شد که در این صورت خسارت‌ها و ضایعات بیشتری مشاهده خواهد شد چرا که معمولا موج دوم یک بیماری طولانی تر است و اثرات منفی بیشتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین انتظار می‌رود که شهروندان برای حضور در پارک‌ها تجمع نداشته باشند، حتی الامکان خانوادگی به این اماکن نروند و یا در نقاط خلوت حضور یابند. همچنین حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند. مدیریت شهری نیز با همکاری نیروی انتظامی و با امکاناتی که در اختیار دارد علاوه بر نظارت نسبت به ضدعفونی فضای پارک‌ها اقدام کند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران همچنین درباره استفاده مردم از سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌های پارک‌ها، گفت: باید به مردم توصیه شود تا حتی الامکان از سرویس‌های عمومی استفاده نکنند  هرچند ما نیز به شهرداری ضدعفونی سرویس‌های بهداشتی را  تاکید می‌کنیم.

صدراعظم نوری همچنین اضافه کرد: شهروندان که در مقاطع مختلف همواره همراه و همدل بوده اند در ایام ماه مبارک رمضان که ماه نیکی و انفاق است می‌توانند برخی از وسایل و امکانات بهداشتی مانند دستکش، ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی کننده را به عنوان هبه یا نذر به سایر هموطنان اهدا کنند و از این طریق همه به هم کمک کنیم تا به وسایل مورد نیاز مجهز باشیم.

وی در پایان گفت: رفتارهای شهروندان باید نسبت به شرایط پیش از کرونا تغییر کند؛ آنها باید توجه داشته باشند که در وضعیت فعلی نسبت به استفاده از قطار اتوبوس و دیگر وسایل عمومی این نکته را در نظر بگیرند که دیر رسیدن به مقصد بهتر از این است که دچار بیماری کرونا شوند و جان خود را به خطر بیندازند. بنابراین در صورت مشاهده تکمیل ظرفیت وسایل عمومی از سوار شدن به آن خودداری کنند و برای حضور در اجتماع حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.