شرکت‌های آمریکایی که ۵۹ درصد از فروش سلاح در جهان را در اختیار دارند در میان ۱۰۰ شرکت برتر جهان قرار دارند.

شرکت لاکهید مارتین آمریکا با فروش ۴۷.۲ میلیارد دلار سلاح در سال ۲۰۱۸، در صدر شرکت‌های تسلیحاتی جهان قرار دارد و تمامی پنج شرکت برتر جهان در عرصه عرضه و فروش تسلیحات آمریکایی هستند.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌الملل استکهلم، صد شرکت برتر جهان در عرصه فروش سلاح در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۲۰ میلیارد دلار تسلیحات فروخته‌اند که ۴.۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۷ و ۴۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۰۲ بوده است.

این موسسه سوئدی در ادامه گزارش خود نوشت: «رشد کلی فروش تسلیحات صد شرکت تسلیحاتی در سال ۲۰۱۸ ناشی از افزایش در فروش شرکت‌های رده بالا به خصوص پنج شرکت نخست در این زمینه است که تمامی آنها در آمریکا قرار دارند».

همچنین رشد صد شرکت تسلیحاتی در سال ۲۰۱۸ را می‌توان به افزایش هزینه‌های نظامی جهان به خصوص افزایش هزینه‌های نظامی آمریکا از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ دانست.

پس از شرکت لاکهید مارتین که با فروش ۴۷.۲ میلیارد دلار بیشترین فروش تسلیحات در سال ۲۰۱۸ را داشته،‌ شرکت بوئینگ قرار دارد که در این سال ۲۹.۲ میلیارد دلار فروش تسلیحات داشته است.

پس از آن،‌ شرکت «نورث‌روپ گرومن» با ۲۶.۲ میلیارد دلار و شرکت «رایتئون» با ۲۳.۴ میلیارد دلار و شرکت «جنرال داینامیک» با ۲۲ میلیارد دلار قرار دارد. پس از این پنج شرکت آمریکایی‌شرکت «BAE»  انگلیس با حجم فروش ۲۱ میلیارد دلار قرار دارد.

در میان صد شرکت برتر فروش تسلیحات در جهان، ده شرکت روسی نیز قرار دارند که در صدر آنها شرکت دولتی «آلماز آنتی» قرار دارد که در زمینه ساخت سامانه‌های دفاع هوایی و دیگر تسلیحات فعالیت دارد. این شرکت روسی با فروش ۹.۶ میلیارد دلار به عنوان نهمین شرکت بزرگ جهان در عرصه فروش تسلیحات است.

موسسه تحقیقات صلح بین‌الملل استکهلم گفته است که تمامی شرکت‌های روسی که در میان صد شرکت برتر جهان در عرصه فروش تسلیحات هستند،‌ دولتی بوده و به طور گسترده‌ای وابسته به تقاضای داخلی هستند.

برای کاهش سطح چنین وابستگی، روسیه در سال ۲۰۱۶ ابتکاری را ارائه داده تا به تنوع سازی تولیدات شرکت‌های تسلیحاتی خود بپردازد که شامل محصولات غیرنظامی می‌شود.

هدف دولت روسیه این است که سهم تولیدات غیرنظامی در شرکت‌های تسلیحاتی خود را تا سال ۲۰۲۰ به دست کم ۱۷ درصد رسانده و تا سال ۲۰۲۵ به ۳۰ درصد افزایش دهد. اگر چه هنوز بسیار زود است که تاثیرات این ابتکار روسیه بر شرکت‌های تسلیحاتی را ارزیابی کرد.

نکته قابل توجه غیبت چین در لیست صد شرکت نخست فروش تسلیحات در جهان است این در حالی است که چین نیز جزو صادرکنندگان تسلیحات در جهان به شمار می‌آید.

البته موسسه تحقیقات صلح بین‌الملل استکهلم نبود اطلاعات کافی را دلیل عدم قرارگیری شرکت‌های چینی در میان صد شرکت برتر فروش تسلیحات عنوان کرده اما بر اساس اطلاعات موجود، اکثر شرکت‌های اصلی فروش تسلیحات چین، دولتی هستند.

موسسه تحقیقات صلح بین‌الملل استکهلم برآورد کرده که دست کم سه شرکت چینی «آویک»، «نورینکو» و «سی‌ای‌تی‌سی» در میان ده شرکت برتر جهان در عرصه فروش تسلیحات قرار دارند و این به دلیل صادرات این شرکت‌ها و افزایش هزینه‌های نظامی چین است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.