ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، در گفتگویی با برنامه «تهران کلینیک» رادیو تهران، در پاسخ به سوالی درباره تقسیم بندی جدید کشور به رنگ سفید، زرد و قرمز براساس ابتلا به ویروس کرونا، گفت: اوایل در مورد تعداد مبتلایان و تعداد مرگ و میر یک کنجکاوی بود که البته تا امروز نیز ادامه داشته است و الان هم قسمتی از آن کنجکاوی دارد به این موضوع که چه شهری سفید است و چه شهری زرد یا قرمز است منتقل می شود.

وی افزود: مهم این است که ما تلاش می کنیم روش های مقابله با ویروس کرونا را  ساماندهی های مجدد کرده و برنامه ریزی های مترقی ترانجام دهیم. اگر بخواهیم مفهوم کلی آن را بگوییم ما الان بیشتر بر شهرهای سفید متمرکز هستیم.

این مقام وزارت بهداشت ادامه داد: شهرهای سفید، شهرهایی هستند  که در ۲ هفته گذشته به طور متوسط در هر روز کمتر از ۱ بستری داشته اند، یا  به عبارتی دیگر در ۱۴ روز گذشته کمتر از ۱۴ بستری داشته اند، تعریف دیگری هم بر اساس مرگ و میر برای شهرهای سفید می شود بیان کرد.

حریرچی تصریح کرد: براین اساس برای شهرهای سفید تسهیلات بیشتری در نظر می گیریم  تا مردم دسترسی های بیشتری داشته باشند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه شهرهای زرد بین شهرهای سفید و قرمز هستند، خاطرنشان کرد: شهرهای قرمز شهرهایی هستند که هنوز تعداد قابل توجهی بستری و تعداد قابل توجهی فوت و مرگ و میر را دارند و بر اساس این ۲ معیار تصمیم گیری های لازم انجام می شود.

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که بین شهرهای سفید و زرد و قرمز یک حالت پویایی و دینامیک وجود دارد و اینگونه نیست که اگر یک شهری سفید شد دیگر تا چند ماه آینده هم سفید بماند، با تغییراتی که در شهرها انجام می شود یا تغییراتی که در رفتار مردم با نوسان داشتن ایجاد می شود از شهر سفید به زرد و یا از زرد به سفید هم ممکن است تغییر وضعیت داشته باشیم به همین علت  ما هر ۴ روز یک بار ارزیابی هایمان را انجام می دهیم و به ستاد ملی اعلام می کنیم.

حریرچی درباره رفتار مردم خصوصا در شهر تهران و اینکه آیا وزارت بهداشت برنامه ای متفاوت برای پایتخت دارد، گفت: شهر تهران مثل اکثر شهرهای دیگر کشور روند نزولی دارد اما خود این رقم نزول یافته قابل توجه است، یعنی مثلا اگر ما یک روزی بالای ۱۰۰ نفر فوتی داشتیم و الان به ۳۰ تا ۴۰ نفر کاهش پیدا کرده است، خود این یک دستاورد است ولی آن ۳۰ تا ۴۰ نفر یک عدد صرف نیست، چون آنها ممکن است پدر یک خانه یا مادر یک خانه یا همسر یک مرد یا زنی باشند.

وی تاکید کرد: تهران به دلیل خصوصیاتی مثل میزان رفت و آمد و تراکم و حاشیه شهری که در آن وجود دارد، اداره آن سخت تر است و حمل و نقل عمومی آن بسیار مورد نیازتر و بسیار در معرض انتقال کرونا است. قاعدتا در شهر تهران اقدامات احتیاطی نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که «آخرین تصمیمتان برای برگزاری مراسم مذهبی در اماکن مذهبی و مقدس چیست؟»، گفت:  فعلا در شهرهای زرد و قرمز وضعیت مثل سابق است و در شهرهای سفید که اسامی آن اعلام می شود طبق پروتکل ها، بازگشایی اماکن مذهبی انجام می شود.

وی گفت: هرچقدر بازگشایی ها بیشتر می شود رعایت مسائل بهداشتی توسط مردم باید بیشتر شود. در شرایط فعلی در چند روز وهفته آینده آن تجمعات متراکم چند ۱۰۰ نفری و چند هزار نفری عبادی که در مرکزیت مساجد برگزار می شد و به خیابان های اطراف کشیده می شد مقداری سخت است، گرچه دل ما به عنوان یکی از اعضای این ملت  ۸۰ و چند میلیونی برای همچین مراسمی پر می کشد، اما با توجه به شدت  تراکم ها در این جمعیت ها حداقل در فضاهای سر بسته این را محتمل بدانیم.

حریرچی خطاب به مردم گفت: مردم ما واقعا قهرمانانه و خردمندانه در این مدت اخیر کار کرده اند و خود مردم باید به عده قلیلی از مردم که سلامت کثیر مردم را مختل می کنند تذکر دهند. همچنین خود مردم در اماکن عمومی و در محل های کسب و کار بهترین ناظر هستند و باید تذکرها را بدهند چرا که آنها بهترین کنترل کننده برای بهتر رعایت کردن مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هوشمند هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.