پایگاه خبری «المانیتور» گزارش داد که «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، با «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه، روز دوشنبه و در جریان یک تماس تلفنی درباره پرتاب ماهواره نظامی «نور» ایران رایزنی کرده است.

المانیتور نوشت: این تماس تلفنی بعد از آن انجام شده مایک پمپئو بیانیه‌ای درباره این پرتاب صادر کرده و می‌خواهد از این مضوع به عنوان بهانه‌ای برای اعمال فشار به شورای امنیت با هدف تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که در ماه اکتبر به پایان می‌رسد، استفاده کند.

ماهواره نور نخستین ماهواره نظامی کشورمان است که صبح روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه توسط سپاه پاسداران با موفقیت در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

پیش از فرانسه، آمریکا و آلمان هم این پرتاب موفقیت‌آمیز را محکوم و درباره آن ابراز نگرانی کرده بودند، اما روسیه اقدام ایران را مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت ندانست.

وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار پیامی در حساب کاربری توئیتر خود ضمن متهم کردن ایران به دروغگویی در عرصه برنامه فضایی صلح آمیز، پرتاب ماهواره نظامی نور را بسیار نگران کننده توصیف کرد.

پمپئو با تکرار اتهام پراکنی‌های پیشین خود، مدعی شد: ایران همچنان دروغ می‌گوید که برنامه فضایی‌اش صلح آمیز، غیرنظامی و شفاف است. اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، یک سازمان تروریستی خارجی (!) در پرتاب یک ماهواره نظامی، واقعا نگران کننده است. برنامه فضایی محرمانه آن‌ها فناوری‌های مورد استفاده در سامانه‌های انتقال تسلیحات هسته‌ای را تقویت می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه طی اظهار نظری به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «نور» واکنش نشان داده و این توانمندی کشورمان را محکوم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.