«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا گزارش‌های پیشتر منتشرشده مبنی بر اینکه نهادهای اطلاعاتی این کشور بارها به او درباره شیوع کرونا هشدار داده بودند را رد نکرد. 

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» اواخر دیروز دوشنبه گزارش داد به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره خطرات کروناویروس در گزارشهای اطلاعاتی ماه‌های ژانویه و فوریه بارها هشدار داده شده بود.

به گفته مقامات کنونی و سابق آمریکا که نامی از آنها برده نشده، این هشدارها که تعداد آنها بیشتر از دوازده بار است در زمانی که ترامپ هنوز خطرات همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ را دست‌کم می‌گرفت، در خلاصه گزارش طبقه‌بندی شده روزانه درباره مهمترین موضوعات جهانی و تهدیدات امنیتی گنجاده شده بود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد برای هفته‌ها در این گزارشها شیوع ویروس دنبال و در آن ادعا می‌شد چین اطلاعات درباره مرگبار بودن آن و آسان بودن شیوعش را مخفی می‌کند. در آنها همچنین درباره پیامدهای ترسناک سیاسی و اقتصادی این همه‌گیری هشدار داده می‌شد.

این مقامات به واشنگتن پست گفتند از آنجا که رئیس‌جمهور اغلب گزارشهای روزانه را نمی‌خواند و از این که مجبور شود آنها را بشنود هم عصبانی می‌شود، نتوانست برای مقابله با یک همه‌گیری بزرگ کشور را آماده کند.

ترامپ اواخر ژانویه سفر بین آمریکا و چین را محدود کرد اما با این حال کل فرصت ماه بعد (فوریه) را به دست‌کم گرفتن این ویروس گذراند. او تا ۱۳ مارس زمانی که بازار سهام سقوط نکرد و موارد ابتلا خیز نگرفت، در آمریکا وضعیت اضطراری اعلام نکرده بود.

بنابر اعلام داشنگاه «جانز هاپکینز»، تا امروز سه‌شنبه، ۹۸۸ هزار و ۴۶۹ مبتلا و ۵۶ هزار و ۲۵۳ قربانی کرونا در آمریکا به ثبت رسیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.