حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی که شب گذشته و در آستانه روز کارگر میزبان اصحاب تولید و فعالان کارگری بود، با تبریک روز کارگر و قدردانی از زحمات ارزشمند کارگران، اظهار کرد: کارگران به عنوان سرمایه و محور اصلی جهش تولید در کشور هستند و سخن گفتن از رونق تولید بدون توجه به کارگر و حقوق کارگران بی معناست.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه زیرساخت‌های اساسی جهش تولید که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال نامگذاری شده است، در کشور وجود دارد، افزود: نیروی انسانی متراکم، نقدینگی، مهارت در کار، تلاش، همت و مجاهدت نیروهای متخصص و به‌خصوص کارگران از جمله این زیرساخت‌ها است.

حجت الاسلام رئیسی با بیان این‌که تحقق در جهش تولید نیازمند حمایت از تولیدکنندگان و رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری است، از قاچاق، واردات کالاهای دارای مشابه داخلی و عدم پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان واقعی و انتقال تسهیلات به بخش دلالی به‌عنوان موانع تولید یاد کرد.

رییس قوه قضاییه همچنین با تاکید بر لزوم حمایت‌های قانونی، قضایی، مالی، پولی و بانکی از فعالیت‌های دانش بنیان در کشور تصریح کرد: تسهیلات باید به اشخاص مولد اختصاص پیدا کند.

حجت الاسلام رئیسی لزوم اصلاح نظام اداری صدور مجوزها را نیز متذکر شد و با بیان این‌که تولیدکنندگان نباید در پیچ و خم بروکراسی اداری گرفتار شوند، اظهار کرد: اجرای دقیق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای واگذاری و مردمی کردن کارخانه‌ها و مراکز تولیدی منجر به پویایی بخش‌های اقتصادی خواهد شد.

رییس قوه قضاییه با بیان این‌که اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون اجرایی آن و چارچوب تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری برای واگذاری بخش‌هایی از شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی امر درستی است، مشکلات مربوط به حوزه خصوصی‌سازی را ناشی از اجرای نادرست اصل ۴۴ و واگذاری کارخانجات به افراد فاقد صلاحیت، مهارت، دانش و سرمایه دانست و گفت که گزارش‌های واصله از استان‌های کشور درباره مشکلات کارخانجات و مراکز تولیدی ریشه در همین مسائل دارد.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای کارگران کارخانه‎هایی که بدون در نظر گرفتن شرایط واگذار شده‎اند‎، ادامه داد: کارخانه‌ها به افرادی واگذار شدند که اهلیت نداشتند و آن‌ها کارخانه‌ها را با پول بانک‌ها و منابع مالی دولت گرفتند و با ناکارآمدی موجب توقف چرخه تولید و ایجاد مشکل برای کارگران شدند.

رییس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم توانمندسازی کارخانه‌ها پس از واگذاری به بخش خصوص اظهار کرد: منظور از خصوصی سازی، رهاسازی شرکت‌های دولتی پس از واگذاری نیست و برای رهایی این بخش از مشکلات، باید آن‌ها را در مسایل کارگری، تسهیلات بانکی، بازاریابی و توزیع کالا کمک کنیم.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که نظارت، شفافیت، حساب‌کِشی و مراقبت بر تولید با کیفیت، امر پسندیده‌ای است، در عین حال بر لزوم پرهیز شرکت‌های بزرگ دولتی و دستگاه‌های اداری متصل به قدرت از رقابت با بخش خصوصی تأکید کرد.

حجت الاسلام رئیسی بر لزوم تجدید نظر در نظام خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها تاکید کرد و گفت که مشکلات واگذاری‌ها که اعتراض تولیدکننده‌ها و کارگران را برانگیخته، باید با همکاری دولت و هیات ویژه ساماندهی واگذاری‌ها که اخیراً از سوی مجلس تشکیل شده، برطرف و روند خصوصی سازی از شکل سابق خارج شود.

رییس قوه قضاییه در این خصوص به سفر استانی خود به اراک که تیر ماه سال گذشته صورت گرفت اشاره کرد و یادآور شد: در ابتدای این سفر و با حضور مسئولان مختلف محلی، نشستی با کارگران داشته و حرف‌های این قشر را شنیدم و همه اظهارات حاکی از آن بود که خصوصی سازی به درستی انجام نشده و مشکلات جدی برای مردم و کارگران و تولید ایجاد کرده است.

در ابتدای این نشست، حجت‌الله عبدالملکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) که مدیریت این جلسه را بر عهده داشت، در سخنان کوتاهی با اشاره به فراهم بودن بسترهای جهش تولید در کشور با وجود متراکم سرمایه، نیروی انسانی و دانش بازاریابی بر لزوم رفع موانع تولید تأکید کرد و با تقدیر از اقدامات قوه قضاییه در دوره مدیریت حجت الاسلام رئیسی در این زمینه، از احیای حدود هزار واحد تولیدی در طول یک‌سال گذشته با مساعدت دستگاه قضایی سخن گفت.

معاون اشتغالزایی و خودکفایی کمیته امداد همچنین ایجاد دفتر ویژه حمایت از سرمایه‌گذاری در سازمان بازرسی کل کشور، برخورد با متخلفان و مفسدین اقتصادی، مقابله با قاچاق کالا و نظارت بر حوزه پولی و بانکی را از دیگر اقدامات قوه قضاییه برای حمایت از تولید عنوان و بر تداوم این روند تأکید کرد.

عبدالملکی در ادامه از آماده‌شدن دستورالعملی در خصوص نحوه مشارکت دستگاه قضایی در جهش تولید و ابلاغ آن تا دو هفته آینده خبر داد و و نخبگان را به هم اندیشی و ارائه‌نظر برای غنی‌تر و کاربردی کردن این دستورالعمل فراخواند.

«هدایت نقدینگی به‌سمت تولید، جلوگیری از فعالیت‌های غیر مولد، افزایش تسهیلات بانکی برای تولید، تعیین تکلیف ابربدهکاران بانکی، جلوگیری از فرار مالیاتی، مقابله با قاچاق سازمان‌یافته، بهبود رویه‌های گمرکیف کاهش اطاله دادرسی در پرونده‌های قاچاق، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت از تولیدات ساخت داخل و جلوگیری از خرید کالاهای خارجی توسط دستگاه‌های دولتی و عمومی، تسهیل صدور مجوزها و تلاش برای رونق بخش کشاورزی» از مهم‌ترین محورهای این دستورالعمل هستند.

پیش از سخنان رییس قوه قضاییه، تعدادی از تولیدکنندگان و نمایندگان کارگری از شرکت‌ها و کارخانجات مختلف به ارائه دیدگاه‌ها، پیشنهادات و مطالبات خود و جامعه کارگری پرداختند.

احسان مصطفوی مالک بزرگ‌ترین کارخانه فرآوری زعفران با تأکید بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت جوانان برای کاهش مدیریتی در کشور، پیشنهاد طراحی سوغات ملی و ایجاد دفتر پیشخوان صنایع کشور را برای اشتغالزایی در حوزه زعفران مطرح کرد.

عبدالرضا یعقوب زاده تولیدکننده و صادرکننده تجهیزات پزشکی نیز گفت که بیش از ۸۰ درصد قطعات را داخل کشور تولید می‌کند و آخرین افتخار مجموعه‌ی متبوعش را ساخت دستگاه تنفسی ونتیلاتور برای بیماران کرونایی عنوان کرد.

گرجی از شرکت ویتانا هم با بیان این‌که هزار و ۱۰۰ نفردر کارخانه ویتانا مشغول به‌کار هستند، خواستار حمایت دستگاه قضایی برای رفع موانع توسعه فعالیت‌های این کارخانه شد.

احمد کریمی اصفهانی رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت هم با انتقاد از بی‌توجهی به اقتصاد و با اشاره به برخورداری از ۷ درصد منابع، علت عدم ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی را عدم استفاده از افراد متخصص عنوان کرد. او همچنین با اشاره به کاهش صادرات در سال‌های اخیر، تصریح کرد: اگر بنا بر رونق کار و تولید باشد، نیازمند حمایت از تولیدکننده هستیم. کریمی اصفهانی همچنین خواستار جلوگیری از صادرات مواد خام به‌منظور کمک به حوزه اشتغال شد.

سلیمانی از گروه کاله هم در این نشست با بیان این‌که افتخار می‌کنم در ایران تولیدکننده هستم و اگر مشکلم حل شود ماهی ۱ کارخانه تحویل می‌دهم، اظهار کرد: ۱۰۰ میلیون یورو ماشین آلات با ارز دولتی تومانی سفارش داده ام، اما الآن قیمت روز را می‌خواهند و دولت هیچ حمایتی از من نمی‌کند و مجبورم برای پرداخت حقوق کارگران وام بگیرم.

اصغر آهنی‌ها عضو شورای عالی کار دیگر سخنران این نشست بود که اظهار کرد: اتفاقات نامناسبی در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی رخ می‌دهد و اگر دادرسی‌های شبه قضایی تقویت شود، بسیاری از مشکلات حوزه کسب و کار حل می‌شود. وی همچنین از آنچه «واگذاری‌های غلط در شهرک صنعتی البرز در استان قزوین» خواند که «موجب تعطیلی بسیاری از کارخانجات شده است»، انتقاد کرد.

عباس علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا نیز با انتقاد از سود بالای بانکی برای تولیدکنندگان، از واردات با تعرفه صفر درصد کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند، گلایه کرد و آن را بزرگ‌ترین نوع قاچاق خواند و خواستار رسیدگی رییس دستگاه قضا به این مساله شد.

بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون ایران هم در سخنانی در این نشست، از رویکرد قوه قضاییه در ورود به مباحث اقتصادی تقدیر کرد و آن را موجب دلگرمی فعالان اقتصادی دانست. وی در عین حال گفت: بزرگ‌ترین آسیبی که در بحث واگذاری‌ها وارد می‌شود، تأمین منابع مالی برای دولت است و باید بنگاه‌ها به‌جای خصوصی سازی، مردمی سازی شوند. عبداللهی همچنین با اشاره به شرایط فعلی بانک‌ها، آن‌ها را فاقد توان حمایت از واحدهای تولیدی دانست و خواستار چاره‌اندیشی در این زمینه شد.

فیلی از شرکت شیراز پوپلین که به‌صورت ویدئو کنفرانس از استان فارس در این جلسه صحبت می‌کرد، با تقدیر از پیگیری‌های ویژه و مستمر حجت الاسلام رئیسی برای گره‌گشایی از مشکلات تولیدکنندگان اظهار کرد: متاسفانه نظام بانکی برای تولیدکنندگان مشکل آفرینی می‌کند و کارخانه من در سال ۹۰ به‌خاطر اجراییه اشتباه بانک دچار مشکل شد، اما با حمایت رییس دادگستری استان فارس ظرف یک ماه ۱۱۰ کارگر مجدداً به کار بازگشتند که امیدواریم این نوع حمایت‌ها تداوم یابد.

مصطفی دارایی‌نژاد رییس اتحادیه بارفروشان هم در این نشست با اشاره به گرانفروشی لیموترش در دوران شیوع کرونا اظهار کرد: ایران تنها کشوری است که ۴ فصل میوه دارد، اما برنامه‌ای برای عرضه آن وجود ندارد. وی افزود: تولید مرکبات ۲ یا۳ برابر سال‌های گذشته بوده و تا تاریخ ۳۰ بهمن در جهرم لیموترش کیلویی ۴ تا ۵ هزار تومان بوده، اما پس از آن تا کیلویی ۴۰ هزار تومان به فروش رسیده است که در گزارشی به دستگاه قضایی علل و عوامل آن را معرفی کردم و موضوع در دست رسیدگی است.

تعدادی از نمایندگان کارگری هم در نشست حضور داشتند و به بیان دیدگاه‎های خود پرداخته و با اشاره به شرایط پیش آمده در برخی شرکت‎ها پس از خصوصی سازی و غیر شفاف بودن شیوه خصوصی سازی آن‌ها به مشکلات کارگران پس از این شیوه خصوصی سازی پرداختند و با اشاره به مشکلات کارگران این کارخانه‎ها که با وجود پیگیری‌های رییس دستگاه قضا تاکنون حل نشده است، خواستار ورود مجدد حجت الاسلام رئیسی به این پرونده‎ها و رسیدگی به آن‌ها ‎شدند.

هادی ابوی دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران آخرین سخنران این نشست بود که با اشاره به ناکافی بودن حقوق و دستمزد کارگران و مشکلات معیشتی آنها، خواستار بازنگری در دستمزد کارگران در سال ۹۹ شد.

رییس قوه قضاییه در واکنش به نظرات و گزارش‌های حاضران در جلسه با تأکید بر این‌که مسأله معیشت و حقوق کارگران باید بسیار محترم شمرده شود، سازمان بازرسی کل کشور ماموریت دارد نهایتاً ظرف ۱۰ روز با همفکری کارگران و شورایعالی کار گزارش جامعی از نظام مسائل و مشکلات حوزه کارگری و مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان کارگران تهیه کند تا برای حل آن‌ها چاره‌اندیشی شود.

حجت الاسلام رئیسی با بیان این‌که جهش تولید یک شعار یا آرمان دست‌نیافتنی نیست و می‌توان آن را با مدیریت، همت و حرکت جهادی عملیاتی کرد، یکی از بسترهای تحقق جهش تولید را هدایت نقدینگی از دلالی به‌سوی تولید و یکی دیگر از الزامات آن را حمایت همه‌جانبه از کارگران و نیروهای آماده به‌کار در کشور عنوان کرد.

رییس قوه قضاییه همچنین با اشاره به نقش مردم در تحقق جهش تولید، خاطر نشان کرد: هر جا مردم به صحنه آمدند میدان موفقیت بوده است و در مساله جهش تولید هم باید از ظرفیت‌های مردمی و نیروی کار کشور به‌صورت شایسته استفاده شود.

در این جلسه حجت الاسلام رئیسی با تعیین وقت برای رسیدگی فوری به مسائل و مشکلات دو تن از تولیدکنندگان، اعلام کرد :مشکلات کارخانه هپکو نیز روز پنجشنبه همین هفته با حضور نمایندگان کارگری، استاندار استان مرکزی و مسئولان مربوطه در وزارت صمت، در دفتر رییس قوه قضاییه بررسی می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.