از چند سال پیش حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو به تدریج وارد کشور شد که به دلایلی از جمله تغییر شرایط ارزی و همچنین ممنوعیت ثبت سفارش و واردات، ترخیص آنها متوقف و در گمرک‌ها، بنادر و مناطق دپو شد، اما در نیمه دوم سال گذشته و با مصوبه هیات دولت، ۷۱۵۳ دستگاه از آنها ترخیص  و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر به دلیل پایان مهلت تعیین شده و عدم حل و فصل مشکلات مربوطه در گمرک‌ها باقی ماند که در بین آنها خودروهایی فاقد ثبت سفارش، آمریکایی، دارای پرونده قضایی یا حتی بدون این مسایل دیده می‌شود. در نهایت با رایزنی‌های وزارت اقتصاد و گمرک، در پایان بهمن ماه سال گذشته هیات دولت تصمیم گرفت که مصوبه تحت شرایط خاصی تمدید و طی مهلت سه ماهه‌ای از ابتدای اسفند ۱۳۹۸ خودروها ترخیص شود. 

این در حالی است که از بین آنها ۱۱۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش بوده و در زمان تمدید مصوبه، ارونقی- معاون فنی گمرک- گفته بود که برای ترخیص این قبیل خودروها نیاز به باز شدن ثبت سفارش است، اما مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ثبت سفارش خودروهای فاقد ثبت سفارش مانده در گمرک را تایید نکردند که البته اخیرا طی مکاتباتی شرایطی برای ثبت سفارش تعریف شده که ظاهرا خود آن با موانعی مواجه است. 

در هشتم اردیبهشت ماه طی نامه‌ای از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات به دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت تاکید می‌شود که در پی تمدید بخشنامه ترخیص خودروهای دپو شده، ثبت سفارش این خودروها موکول به اخذ شناسه کالا است. اما این درخواست به این پاسخ منتهی شد که بخشنامه هیات وزیران در پایان بهمن ماه سال گذشته فقط حکایت از تمدید مهلت ترخیص خودروها داشته و پیرامون تایید ضوابط فنی مارک و مدل و به تبع آن تایید شناسه این گروه از خودروهای دپو شده هیچ گونه اشاره‌ای نشده است. 

در حالی انجام ثبت سفارش منوط به داشتن شناسه کالا مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد که خواسته می‌شود چنانکه این موضوع ضرورت دارد که بررسی و تایید ضوابط فنی مارک، مدل و شناسه خودروهای متقاضی در سامانه مجوزها و همچنین تایید پرونده در سامانه جامع تجارت از سوی وزارتخانه انجام شود، باید نسبت به تهیه و ابلاغ دستورالعمل اجرایی در رابطه با ثبت سفارش جدید، ویرایش، تمدید، بانکی و بدون انتقال ارز انجام شود. 

اما این پایان ماجرا نبوده و مجددا از سوی دفتر مقررات و صادرات و واردات اعلام می‌شود که لازم است بررسی و تایید ضوابط فنی و سایر موارد ارجاعی از سوی سامانه جامع تجارت از کانال دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه انجام شود. 

این مکاتبات در حالی صورت گرفته و تکلیف ثبت سفارش خودروها مشخص نیست که مهلت ترخیص خودروها رو به پایان است و هنوز تصمیم جدیدی برای تعیین تکلیف ترخیص آنها گرفته نشده و ممکن است مهلت مصوبه هیات دولت بی نتیجه به پایان برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.