"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد که این کشور با ایجاد اتحادها برای حل مشکلات جهانی بر مبنای منطقه‌ای یا بر اساس جهت گیری خاص سیاسی مخالف است و از حفظ مکانیسم‌های چند جانبه سازمان ملل حمایت می‌کند.

لاوروف گفت: «ما همیشه خواستار این هستیم که با سیستم نظم جهانی مبتنی بر مرکزیت سازمان ملل که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شده، بسیار با احتیاط برخورد شود. سیستم سازمان ملل دارای مشروعیت بی نظیری است و بطور موثری قابلیت حل و فصل مشکلاتی که خود این سازمان یا موسسات تخصصی آن با آنها سروکار دارند، را داراست. از دست دادن چنین مکانیسم‌های چند جانبه با ارزشی که منعکس کننده منافع همه کشورهایی است که عضو سازمان جهانی هستند، غیرقابل جبران خواهد بود.»

وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه روسیه با ایجاد اتحادها برای حل مشکلات جهانی بر مبنای منطقه‌ای یا براساس گرایشات سیاسی مخالف است، افزود: «اگر سازمانی بر مبنای منطقه‌ای یا بر اساس جهت گیری سیاسی ایجاد شود، مانند اتحادهای غربی، زمانی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در خارج از چارچوب سازمان ملل با هم متحد می شوند و ساختاری با عضویت محدود و در نظر گرفتن منافع گروه خود درباره حل و فصل مشکلات و مسائل کل بشریت تصمیم گیری می‌کنند، قطعاً ما نمی توانیم با این برخورد موافق باشیم.»

سازمان‌دهی یک برنامه گسترده جهانی برای مبارزه موثر با ویروس کرونا

سرگئی لاوروف در پاسخ به سئوال دیگری اعلام کرد که سازمان بهداشت جهانی، سازمان ملل متحد و کشورهای عضو گروه 20 با ایجاد یک برنامه همه جانبه برای کنترل بیماری‌های عفونی نظیر کرونا موافقت کرده‌اند.

به گفته وی، همه این ساختارها خواستار پیوستن تمامی نیروها و اجرای یک برنامه بزرگ چند جانبه شدند که در وهله نخست ، به تولید واکسن کرونا پرداخته. ثانیاً ، به کشورهای نیازمند در این زمینه کمک‌های لازم و کافی را ارائه دهد و سوماً ، اقداماتی را برای بسیج سریعتر جامعه جهانی در صورت بروز دوباره چنین چالش‌های خطرناکی سازمان دهی کند.

لاوروف تأکید کرد که این برنامه پیش از این مورد حمایت اتحادیه اروپا و عربستان سعودی به عنوان رئیس گروه 20 قرار گرفته و برای آن 7.5 میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته شده است.  

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که مقامات مسکو از تلاش‌های ایالات متحده برای مطرح کردن ادعاهایی درباره نقش چین در شیوع ویروس کرونا در جهان حمایت نمی کنند.

وی توضیح داد: «برخی کشورهای اروپایی، از جمله فرانسه و آلمان، هم چین را متهم می کنند.  ادعا می شود که ظاهرا کشورهای اروپایی خواهان پرداخت ده‌ها یا حتی صدها میلیارد دلار غرامت از چین به خاطر عدم اطلاع رسانی به موقع درباره خطر بیماری کرونا به جامعه جهانی هستند. ولی روسیه از چنین تلاش‌هایی حمایت نخواهد کرد.»

به گفته لاوروف ، در شرایط کنونی مهمترین مسئله این است که جلوی گسترش روزافزون ویروس کرونا گرفته شود و تنها پس از غلبه بر این بیماری باید با دقت علل بروز آن مورد بررسی قرار بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.