«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چندی پیش عربستان سعودی را تهدید کرده است اگر به جنگ نفتی با روسیه خاتمه ندهد، حمایت نظامی واشنگتن از ریاض سلب می‌شود.

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی اختصاصی نوشت، ترامپ در تماسی تلفنی با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین) هشدار داده است، اگر سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) شروع به کاهش تولید نفت نکند، کاخ سفید نیز قادر نخواهد بود قانون‌گذاران آمریکایی را از تصویب قانون خروج نیروهای آمریکایی از عربستان سعودی منع کند.

تهدید به قطع اتحاد راهبری ۷۵ ساله با سعودی‌ها که تا کنون سابقه نداشته است، در مرکز کمپین آمریکا جهت رسیدن به توافق جهانی بزرگی برای کاهش عرضه نفت قرار گرفت.

این پیام تهدیدآمیز ترامپ به بن سلمان ۱۰ روز پیش از اعلام کاهش تولید نفت صورت گرفته است. به گفته یک منبع آمریکایی، بن سلمان که به نوعی اداره امورات عربستان سعودی را در دست دارد، هنگام گفت‌وگو با ترامپ دستیاران خود را از اتاق بیرون کرده بود تا بتواند به‌صورت خصوصی با رئیس جمهور آمریکا صبحت کند.

این اقدام ترامپ نشان می‌دهد که او تا چه حد نسبت به محافظت از صنعت نفت آمریکا که تحت تأثیر کاهش تقاضا به‌دلیل شیوع ویروس کرونا قرار دارد، اصرار دارد. همچنین این اقدام خلاف انتقادات همیشگی ترامپ از اتحادیه کشورهای نفتی است که با کاهش تولیدات خود موجب افزایش بنزین در آمریکا شده بودند. حالا ترامپ از اوپک می‌خواهد تولیدات خود را کاهش دهد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به رویترز گفت، ترامپ در مکالمه‌اش با بن سلمان ضمن تهدید به قطع حمایت نظامی از این کشور به او گفته است: «ما از صنعت شما دفاع می‌کنیم و شما دارید [صنعت] ما را نابود می‌کنید».

رویترز روز چهارشنبه در کاخ سفید از ترامپ پرسید، آیا به بن سلمان گفته که ممکن است آمریکا نیروهایش را از عربستان سعودی خارج کند و ترامپ پاسخ داد: «لزومی نداشته این را به او بگویم. فکر می‌کردم او و رئیس جمهور پوتین، ولادیمیر پوتین، بسیار منطقی هستند. آن‌ها می‌دانستند که مشکل دارند و بعد این اتفاق افتاد».

ترامپ در پاسخ به این سوال که به بن سلمان چه گفته است پاسخ داد: «آن‌ها برای رسیدن به توافق برهه سختی را پشت سر می‌گذاشتند و من از طریق تلفن با او صحبت کردم و توانستیم به توافق برسیم».

یکی از مقامات عربستان سعودی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت، این توافق خواسته همه کشورهای اوپک به‌علاوه ائتلاف روسیه را تأمین کرده است. با این حال وی از صحبت درباره مکالمات ترامپ و بن سلمان خودداری کرد.

یک هفته پیش از این تماس تلفنی، «کوین کرامر» و «دن سولیوان» دو سناتور جمهوری‌خواه، قانونی را طرح کردند که طبق آن قرار بود تمام نیروهای آمریکایی، سامانه‌های پاتریوت و سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا از عربستان سعودی خارج شوند، مگر این‌که عربستان سعودی عرضه نفت خود را کاهش دهد. این قانون به‌دلیل شروع جنگ بر سر بهای نفت از سوی سعودی‌ها در میانه بحران ویروس کرونا می‌توانست با استقبال کنگره مواجه شود.

کرامر به رویترز گفت، در تاریخ ۳۰ مارس، سه روز پیش از تماس تلفنی ترامپ و بن سلمان، او را در جریان این قانون قرار داده است.

از سوی دیگر «دن برویلت» وزیر انرژی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره صحت داشتن تهدید ترامپ علیه سعودی‌ها به رویترز گفت، رئیس جمهور این حق را دارد تا از هر ابزاری برای حفاظت از تولیدات آمریکا استفاده کند که «حمایت ما از نیازهای دفاعی آن‌ها» را نیز شامل می‌شود.

همکاری راهبردی آمریکا و عربستان سعودی به سال ۱۹۴۵ بازمی‌گردد که «فرانکلین روزولت» رئیس جمهور وقت آمریکا با «عبدالعزیز ابن سعود» دیدار کرد. آن‌ها به این توافق رسیدند که آمریکا درقبال حمایت نظامی از عربستان سعودی بتواند به منابع نفتی این کشور دسترسی داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.