دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا امروز پنجشنبه بار دیگر تأکید کرد شواهد موجود نشان می‌دهد ویروس کرونا توسط انسان ساخته نشده و یا در اطلاعات ژنتیکی آن تغییر ایجاد نشده است. 

در «بیانیه جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره منشأ کووید-۱۹» آمده است:  «کل جامعه اطلاعاتی مستمراً اقدام به ارائه حمایت‌های حیاتی از سیاست‌سازان آمریکایی و افراد دخیل در مبارزه با این ویروس کرده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «جامعه اطلاعاتی همچنین با جامعه علمی از این بحاظ که ویروس کووید-۱۹ ساخته دست بشر نیست یا در آن تغییر ژنتیکی صورت نگرفته هم‌نظر است.»

جامعه اطلاعاتی آمریکا تصریح کرده ارزیابی اطلاعات را برای تعیین نحوه شیوع این بیماری را ادامه خواهد داد: «جامعه اطلاعاتی بررسی‌های موشکافانه خود را برای تعیین اینکه شیوع این بیماری از طریق تماس با حیوانات آلوده ایجاد شده یا اینکه حاصل تصادف در یک آزمایشگاه در ووهان بوده ادامه خواهد داد.»  

این بیانیه، تازه‌ترین شاهدی است که از شکاف‌های گسترده میان ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا با کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» حکایت می‌کند. 

 رسانه‌های آمریکایی امروز پنجشنبه گزارش داده‌اند مقامات ارشد دولت آمریکا آژانس‌های جاسوسی این کشور را برای یافتن ارتباطی میان ویروس کرونا و آزمایشگاه‌های شهر «ووهان» تحت فشار قرار داده‌اند.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، تحلیل‌گران اطلاعاتی آمریکا نگران هستند که فشار دولت برای اثبات فرضیه مطرح شده از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر این‌که ویروس کرونا در آزمایشگاه‌های چین ساخته شده است، می‌تواند اقدامی خطرناک باشد.

این تحلیل‌گران می‌گویند چنین تلاشی می‌تواند ارزیابی‌های مربوط به خاستگاه این ویروس را به انحراف کشانده و از آن به‌عنوان سلاحی سیاسی جهت افزایش تنش با چین استفاده شود.

اغلب نهادهای اطلاعاتی آمریکا در این خصوص که شواهد قابل اتکایی برای منشاء آزمایشگاهی ویروس کرونا وجود داشته باشد تردید دارند. از سوی دیگر دانشمندانی که ماده ژنتیکی این ویروس را مورد مطالعه قرار داده‌اند می‌گویند به احتمال زیاد این بیماری خاستگاه حیوانی دارد.

با این حال به گفته برخی مقامات فعلی و سابق کاخ سفید، «مایک پامپئو» رئیس سابق سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سی‌آی‌اِی) و وزیر امور خارجه کنونی آمریکا، اعمال فشار به نهادهای اطلاعاتی برای یافتن چنین شواهدی را پیش می‌برد.

همچنین «متیو پاتینجر» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا آژانس‌های اطلاعاتی را از ماه ژانویه (دی) تحت فشار قرار داده تا شواهدی بیابند که فرضیه آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا را تأیید کند.

در ماه ژانویه، «آنتونی راگیرو» مدیر دفتر ردیابی سلاح‌های کشتار جمعی در شورای امنیت ملی آمریکا در کنفرانسی ویدئویی اذعان کرد سی‌آی‌اِی قادر نیست چنین فرضیه‌هایی را اثبات کند.

در حال حاضر با عبور آمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا از مرز ۶۰ هزار نفر و تبدیل این کشور به بزرگ‌ترین مرکز شیوع این بیماری، دولت ترامپ تمام تلاش خود را به کار گرفته در آستانه انتخابات از زیر بار انتقاداتی که به نحوه مدیریت این بحران توسط او صورت می‌گیرد شانه خالی کرده و چین را مقصر این فاجعه نشان دهد.

این در حالی است که دولت چین بارها هرگونه احتمال ساخته شدن ویروس کرونا در آزمایشگاه‌های این کشور را رد کرده و ادعاهای مطرح شده در این زمینه را غیرسازنده توصیف کرده است.

وزارت امور خارجه و سخنگوی کاخ سفید از گفت‌وگو با نیویورک تایمز در این زمینه خودداری کردند اما یکی از مقامات دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا به این روزنامه گفت، تا کنون آژانس‌های اطلاعاتی برسر منشاء احتمالی این ویروس به توافق نرسیده‌اند اما در حال تحقیق در این زمینه و مطلع کردن سیاست‌گذاران از اطلاعات جدید هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.