خبرگزاری رویترز پنجشنبه به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد که ترامپ دوم آوریل (۱۴ فروردین) در تماسی تلفنی با بن سلمان گفته بود؛ اگر سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) تولید نفت خود را کاهش ندهد، ممکن است نتواند قانونگذاران آمریکایی را از تصویب طرحی در مورد خروج نیروهای ایالات متحده از عربستان منع کند.

پیام تهدیدآمیز ترامپ به بن سلمان ۱۰ روز پیش از توافق اوپک و برخی کشورهای نفتی غیر اوپک که گروه «اوپک پلاس» را تشکیل داده‌اند، اعلام شد.  

یک منبع آمریکایی به رویترز گفت که بن سلمان از این تهدید غافلگیر شد و مشاورانش را از اتاقش اخراج کرد تا بتواند به طور خصوصی با ترامپ گفت‌ وگو کند.  

بنابر این گزارش، این تهدید بیانگر تلاش ترامپ برای حفاظت از صنعت نفت آمریکا در پی کاهش بهای نفت است. شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای جهانی موجب پایین آمدن بهای نفت شده است.

این تهدید همچنین حاکی از تغییر موضع ترامپ در قبال اوپک است. وی پیش از این از اوپک به دلیل افزایش بهای نفت انتقاد کرده بود.

یکی مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفت که دولت ترامپ به رهبران عربستان اعلام کرده بود که در صورت عدم کاهش عرضه نفت، «هیچ راهی وجود ندارد که بتوان از تلاش‌های کنگره برای خروج نیروهای آمریکایی از عربستان جلوگیری کرد.»

این مقام افزود که این پیام از کانال‌های دیپلماتیک مختلفی به سعودی‌ها ابلاغ شده و به آنها گفته شده است: ما (آمریکا) از صنعت خودمان حمایت می‌کنیم اما شما صنعت ما را نابود می‌کنید.

رویترز روز چهارشنبه در گفت‌ و گویی با ترامپ از وی پرسید که آیا در تماس با بن سلمان درباره احتمال خروج نیروهای آمریکایی از عربستان صحبتی کرده بود یا نه.  

ترامپ پاسخ داد: لزومی نداشت این را به او بگویم. فکر می‌کردم که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و بن سلمان بسیار منطقی هستند. آنها می‌دانستند که با هم مشکل دارند و بعد این اتفاق افتاد.

رییس جمهوری آمریکا ادامه داد: آنها یک دوره سخت را برای رسیدن به توافق پشت سر گذاشتند. من با او (بن سلمان) تماس گرفتم و آنها توانستند به توافق برسند.

دفتر رسانه‌ای حکومت عربستان به درخواست رویترز برای اظهار نظر در این باره پاسخی نداد. یک مقام سعودی که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد که این توافق، بیانگر عزم همه کشورهای عضو اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت بود.

یک دیپلمات خاورمیانه‌ای به رویترز گفت: احتمال سلب حمایت نظامی آمریکا از عربستان باعث شد تا خاندان سلطنتی سعودی «به زانو درآید» و در مقابل خواسته‌های ترامپ تسلیم شود.

یک هفته پیش از تماس تلفنی ترامپ و بن سلمان، ۲ سناتور جمهوری‌خواه به نام‌های کوین کرامر و دن سالیوان لایحه‌ای را ارائه کرده بودند تا در صورتی که ریاض تولید نفت خود را کاهش ندهد، همه نیروهای نظامی آمریکایی، موشک‌های پاتریوت و سامانه‌های دفاع ضدموشکی از عربستان خارج شوند.

با آغاز جنگ قیمتی عربستان حمایت اعضای کنگره از این طرح افزایش یافت.  

کرامر سناتور ایالت داکوتای شمالی به رویترز گفت که روز ۳۰ مارس (۱۱ فروردین) یعنی سه روز قبل از تماس تلفنی ترامپ و بن سلمان، درباره این طرح با رییس جمهوری آمریکا صحبت کرده بودم.

«دن برویلت» وزیر انرژی آمریکا درباره اینکه آیا ترامپ در خصوص احتمال سلب حمایت نظامی به عربستان هشدار داده بود یا خیر، گفت که رییس جمهوری حق استفاده از هر ابزاری را برای حمایت از تولیدکنندگان آمریکایی محفوظ می‌داند.

اوپک پلاس در نهایت توافق کرد تا ۹.۷ میلیون بشکه از تولید روزانه خود را کاهش دهد اما حتی پس از این توافق بهای نفت همچنان رو به کاهش بوده است.

به نوشته رویترز، تهدید ترامپ درباره متزلزل شدن اتحاد راهبردی ۷۵ ساله میان عربستان و آمریکا تاثیری اساسی در کارزار فشار آمریکا برای ایجاد توافقی جهانی درباره کاهش عرضه نفت داشت.

مشارکت راهبردی ریاض و واشنگتن به سال ۱۹۴۵ باز می‌گردد یعنی زمانی که فرانکلین روزولت رییس جمهوری وقت آمریکا و عبدالعزیز بن سعود شاه وقت سعودی در ناو آمریکایی «یو اس اس کوینسی» دیدار کردند.

۲ طرف در مورد حمایت نظامی آمریکا از عربستان در ازای دسترسی واشنگتن به ذخایر نفت سعودی‌ها توافق کردند. در حال حاضر، حدود سه هزار نظامی آمریکایی در عربستان حضور دارند و ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا از صادرات نفت در منطقه حفاظت می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.