به گزارش رویترز، بزرگترین بانک های آمریکا، جی پی مورگان و بانک آمریکا اعلام کردند در راستای برنامه کمک به کسب و کارهای کوچک آسیب دیده از تعطیلی‌های ویروس کرونا، تقریباً به بیش از نیمی از متقاضیان ۴۶ میلیارد دلار وام پرداخت کرده اند.

اداره کسب و کارهای کوچک آمریکا تا حالا کمتر از ۳۰ هزار درخواست وام را از طرف این دو بانک تایید کرده است. دولت آمریکا موقتاً این برنامه را از بانک های بزرگ گرفته تا یک دسترسی عادلانه برای موسسات مالی کوچک‌تر فراهم شود.

طبق این تصمیم اداره کسب و کارهای کوچک آمریکا، تنها درخواست‌ها از بانک‌هایی تایید می‌شود که کمتر از یک میلیارد دلار در ذخایر خود موجودی داشته باشند. بسیاری از بانک‌های بزرگ از این تصمیم ناراضی هستند و اعلام کرده اند درخواست هایی را از طرف کسب و کارهای کوچک ارائه داده‌اند و وضعیت اکثر آنها را نمی‌دانند.

 بانک آمریکا که تا حالا ۲۵۰۰۰۰ تقاضای وام با ارزش ۲۸ میلیارد دلار را تحویل داده اعلام کرد متوسط توان وام‌دهی آن حدود ۱۰۰ هزار دلار است و سه چهارم متقاضیان از کسب و کارهایی هستند که کمتر از ده نفر کارمند دارد.

جی پی مورگان که تا حالا به ۲۲۰۰۰۰ تقاضای وام با ارزش ۱۷.۸ میلیارد دلار پاسخ داده اعلام کرد ظرفیت حدود ۸۱ هزار دلار وام دهی را دارد و تقریباً نیمی از متقاضیان آن از کسب و کارهایی هستند که کمتر از ۵ کارمند دارند.

 این بانک اعلام کرد حدود ۴۰ درصد متقاضیان آن کمتر از ۲۵ هزار دلار درخواست داده اند.

اداره کسب و کارهای کوچک آمریکا با معرفی یک بسته کمکی ۲.۳ تریلیون دلاری به کسب و کارهای کوچکی که از همه گیری ویروس کرونا آسیب دیده اند اجازه می دهد برای وامهای با ضمانت دولتی به بانک‌های شرکت کننده تقاضا بدهند.

 ولی این برنامه دچار مشکلات فنی و اداری شده و مورد انتقاد قرار گرفته که این پول به شرکت هایی که واقعا مستحق آن هستند اعطا نمی شود. از بانک های بزرگ هم به خاطر عدم توانایی آنها برای اعطای منابع مالی به مشتریان نیازمند طی دور اول این برنامه انتقاد شده است.

 کنگره آمریکا طی دور دوم کمک های دولتی، ۳۰ میلیارد دلار منابع مالی برای بانک‌هایی در نظر گرفته که کمتر از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه دارند و همچنین موسسات وام دهی که به کسب و کارهای کوچک خدمت رسانی می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.