ظریف نوشت: آمریکا مدتهاست که در میان دیگر کشورهای جهان بیشترین مخارج را صرف نیروی نظامی کرده، بزرگترین فروشنده تسلیحات بوده، آغازگر و محرک جنگ و سودجوی درگیری‌ها بوده است.

وی افزود: با این وجود مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور گویا آنقدر در مورد ایران - یکی از مشتریان اصلی تسلیحات آمریکا تا سال ۱۹۷۹- نگران است که در سراسر جهان سلاح پخش می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا دیروز (۱۲ اردیبهشت) بار دیگر برجام را توافقی فاجعه‌بار دانست و گفت از حق انکارناپذیر خود در شورای امنیت برای تمدید ممنوعیت‌های تسلیحاتی ایران استفاده می‌کنیم.

پمپئو گفت: از هر ابزار دیپلماتیکی که در چنته داریم، استفاده می‌کنیم تا مطمئن شویم که چین و روسیه در ماه اکتبر آتی (زمان انقضای ممنوعیت صادرات و واردات سلاح‌های متعارف) نمی‌توانند تانک و تسلیحات (به ایران) بفروشند.

لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که برای تایید برجام صادر شد، انقضای این تحریم‌ها را در ۲۷ مهرماه سال جاری پیش‌بینی کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی گفت که واشنگتن قصد دارد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که برای تمدید این تحریم‌ها علیه ایران تهیه کرده و در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) که استونی به عنوان متحد ناتویی آمریکا ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده می‌گیرند، به رای بگذارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.