چین روز شنبه از آمریکا بابت انتشار توییتی در حمایت از تایوان به عنوان عضوی از سازمان ملل متحد انتقاد و بر مواضع قبلی خود در این زمینه پافشاری کرد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه» هیات دیپلماتیک چین در مقر سازمان ملل متحد خشم و مخالفت شدید خود را نسبت به توییت روز جمعه آمریکا در حمایت از تایوان بیان داشت. «کلی کرافت» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در توییت خود مدعی شده است که عدم عضویت تایوان در سازمان ملل متحد خلاف مقرارات این سازمان و علیه مردم این سرزمین است.

هیات دیپلماتیک چین نیز در واکنش به توییت این دیپلمات آمریکا گفت، تایوان بخش غیرقابل تفکیک چین است.

روابط تایوان با سازمان بهداشت جهانی از سه ماه گذشته به این سو و در بحبوحه شیوع ویروس کرونا رو به وخامت گذاشته است.

چین  تایوان را بخشی از سرزمین اصلی خود می‌داند و  از تصمیات  آمریکا در حمایت از این کشور از جمله فروش تسلیحات نظامی به تایوان، پرسه زنی ناوهای این کشور در آبهای اطراف جزیره و همچنین سفر معاون رئیس جمهور تایوان به واشنگتن  به شدت عصبانی است. تنش بین چین و تایوان اخیرا بر سر ممانعت پکن از عضویت تایوان در سازمان جهانی بهداشت در بحبوحه بحران کرونا افزایش یافته است.

چندی قبل سخنگوی وزارت خارجه چین در  این باره  گفت : «سازمان جهانی بهداشت یک سازمان تخصصی زیر نظر سازمان ملل است که اعضای آن را دولت‌های مستقل تشکیل می‌شود. مشارکت تایوان در فعالیت‌های سازمان جهانی بهداشت و سایر سازمان‌های بین‌المللی باید ذیل اصل 'یک چین'، بعد از رایزنی میان تایوان-چین به نحوی معقول ومناسب سازمان‌دهی شود.» 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.