«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته این اتحادیه در تعامل با چین «قدری ساده‌لوحانه» عمل کرده اما دارد رویکردش را واقع‌گرایانه‌تر می‌کند. 

بورل در مصاحبه‌ای با یک نشریه فرانسوی که امروز یکشنبه منتشر شده گفته چین به همان اندازه که شریک اقتصادی اروپا است یک «رقیب سیستمی است که به دنبال ترویج نوع دیگری از حکمرانی است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت چین و اتحادیه اروپا از آن جهت که هر دو طرفدار چندجانبه‌گرایی هستند همگرایند اما این به معنی آن نیست که درک آنها از حاکمیت جهانی هم یکسان است. 

وی گفت: «ما اروپایی‌ها حامی نوعی چندجانبه‌گرایی اثرگذار به محوریت سازمان ملل متحد هستیم. چین از طرف دیگر خواستار نوعی چندجانبه‌گرایی انتخابی است که دنبال درک متفاوتی از نظم بین‌المللی است.»

بورل در بخش دیگری از این مصاحبه خاطرنشان کرده بحران شیوع ویروس کرونا رقابت میان آمریکا و چین را تشدید کرده است. او همچنین از دیدگاه ترامپ در خصوص چندجانبه‌گرایی انتقاد کرد. 

بورل درباره دیدگاه ترامپ گفت: «او چندجانبه‌گرایی را به شکل یک بازی حاصل‌جمع صفر می‌بیند که در آن آمریکا است که باید همه چیز را ببرد. این دیدگاه اشتباه است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علاوه بر این دیدگاه رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ویروس کرونا در آزمایشگاه‌های چین ساخته شده را زیر سوال برد. 

او در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: «باید هنگام در نظر گرفتن سخنان رئیس‌جمهور ایالات متحده دقت را لحاظ کرد. او چند روز پیش پیشنهاد نوشیدن مواد ضدعفونی‌کننده برای مبارزه با ویروس کرونا را مطرح کرد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.