به گزارش سایت العهد لبنان، مسؤولان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تلاش کرده‌اند تا به توضیحاتی از سوی اسرائیل درخصوص مشارکت یک شرکت تحت تملک چین در ساخت بزرگترین نیروگاه آب شیرین‌کن در جهان دست یابند. این نیروگاه قرار است در روستای ساحلی "بلماحیم" در مرکز فلسطین اشغالی ایجاد شود و این مساله‌ای است که وزارت دارایی اسرائیل در ۲۴ مه جاری، تکلیف آن را مشخص می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که این تاسیسات آب شیرین‌کن به نام "شورک ۲" بزرگترین نیروگاه در جهان باشد که سالانه می‌تواند ۲۰۰ میلیون فوت مکعب آبِ شیرین را تولید کند که ۲۵ درصد از مصرف اسرائیل را تأمین می‌کند. هزینه این پروژه به بیش از ۱.۴۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و شرکتی که در مناقصه برنده شود، این تاسیسات را ساخته و به مدت ۲۵ سال آن را راه‌اندازی می‌کند.

یکی از شرکت‌هایی که به مرحله نهائی در این مناقصه دست یافته است، شعبه اسرائیلی شرکت چینی Hutchison است که مقرش در هنگ‌کنگ است.

مسؤولان ارشد اسرائیلی می‌گویند، تعدادی از مقامات دولت آمریکا از جمله دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل با وزارت خارجه اسرائیل و دفتر نخست وزیری تماس گرفته‌ و سوالاتی را از آنها درخصوص مشارکت این شرکت در مرحله اخیر مناقصه مطرح کرده‌اند.

کابینه امنیتی اسرائیل شش ماه قبل تصمیم گرفت به خاطر إعمال فشارهای شدید آمریکا، کمیته نظارت بر سرمایه گذاری‌های چین در اسرائیل را تشکیل دهد. مسؤولان اسرائیلی تصریح کردند که آمریکایی‌ها می‌خواستند بدانند که چرا این کمیته تا به الان برای بررسی مشارکت شرکت چینی در مناقصه شورک ۲ تشکیل جلسه نداده است.

این مقامات عنوان کردند که تاسیسات آب‌ شیرین‌کن در حیطه اختیارات این کمیته قرار دارد.

یکی از پاسخ‌هایی که آمریکایی‌ها از اسرائیل دریافت کرده‌اند، این است که مناقصه تاسیسات آب شیرین‌کن مدت‌ها قبل از تشکیل این کمیته منتشر شده بود و در نتیجه، نمی‌توان جلسه‌ای را در این کمیته با رویکرد عقب‌گرد برگزار کرد اما آمریکایی‌ها این پاسخ را نپذیرفته و همچنان خواهان توضیح هستند.

مسؤولان اسرائیلی می‌گویند، تلاش برای مشارکت شرکت چینی در ساخت تاسیسات آب شیرین‌کن می‌تواند عامل تنش میان اسرائیل و آمریکا شود.

یک مسؤول اسرائیلی در این خصوص تصریح کرده است: آمریکایی‌ها در نهایت ادب پیام‌هایی را می‌فرستند اما مشخص است که آنها از ما می‌خواهند که در خصوص مشارکت شرکت چینی در این مناقصه بازنگری کنیم.

طبق گفته مسؤولان اسرائیلی، مخالفت آمریکا با مشارکت چین در این مناقصه برخاسته از انگیزه‌های اقتصادی نیز است، چراکه جنگ تجاری میان آمریکا و چین برقرار است.

دونالد ترامپ چین را رقیب اصلی آمریکا در جهان توصیف کرده و در حال حاضر از چینی‌ها به دلیل شیوع کرونا در سراسر جهان انتقاد می‌کند.

یک مسؤول عالی‌رتبه در سفارت آمریکا در اسرائیل به این مساله اینگونه واکنش نشان داد: ما به پروژه‌های مشخصی نخواهیم پرداخت اما همانطور که وضعیت با تمامی هم‌پیمانان و دوستانمان در جهان اینگونه است، ما گفت‌وگویی با اسرائیل نیز انجام می‌دهیم ‌که این گفت‌وگو درخصوص بهترین راه برای بررسی سرمایه‌گذاری‌های خارجی و معاملات اقتصادی است که ممکن است بر امنیت ملی تاثیر داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.