به گزارش اسپوتنیک، کابینه فدرال آلمان روز دوشنبه گفت برلین قصد ندارد به هرگونه تحریم آمریکا بر سر خط لوله گاز «نورد استریم ۲» پاسخ دهد، هرچند با موضع این کشور مبنی بر اینکه دخالت در این پروژه تهدیدی برای ناتو است، مخالف می‌باشد.

در بیانیه کابینه فدرال آمده است «دولت بر سر اقدامات تلافی‌جویانه، تحریم‌های دیپلماتیک و یا هر گونه ممنوعیت برای کسانی که مسئول تحریم‌های نورد استریم ۲ هستند بحث‌ها را آغاز نخواهد کرد. دولت معتقد است چنین اقداماتی مفید نیستند و علاوه بر آن توجه‌ها را بر این واقعیت جلب می‌کنیم که اقدامات متقابل تحریمی تنها پس از توافق با اتحادیه اروپا قابل اجراست.»

درعین حال، قانونگذاران آلمان مجددا تحریم‌های بین‌المللی را رد و اعلام کردند مشارکت در پروژه گازی خطری برای ناتو ایجاد نمی‌کند. بنا به گفته آن‌ها «دولت فدرال بر این عقیده نیست که سیاست آلمان در قبال نورد استریم ناتو را تهدید می‌کند.»

در ماه فوریه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، موافقت خود را برای اعمال تحریم‌ها علیه پروژه نورد استریم ۲، یک خط لوله دوقلو به طول ۷۴۵ مایل، اعلام کرد. این خط لوله سالانه نزدیک به ۲ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی روسیه را به آلمان از طریق آب‌های سرزمینی یا مناطق انحصاری اقتصادی دانمارک، فنلاند، آلمان، روسیه و سوئد حمل می‌کند؛ و یک سرمایه گذاری مشترک بین «گازپروم» روسیه و پنج شرکت دیگر از جمله «یونپر» و «وینترشال» آلمان است.

واشنگتن مدت‌ها است که مخالفت خود را با این پروژه اعلام کرده است و سعی می‌کند گاز طبیعی مایع خود را به بازار اروپا عرضه کند. آمریکا در ماه دسامبر تحریم‌هایی را علیه این پروژه وضع کرد و پیمانکار سوئیسی سازنده آن بلافاصله کار خط لوله را به حالت تعلیق درآورد. اما، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در ژانویه گفت این خط لوله باید تا سال ۲۰۲۱ یا حداکثر تا سه ماهه اول سال بعد از آن به پایان برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.