محمدجواد آرین‌منش درباره اصلاحات متعدد قانون انتخابات اظهار کرد:  یکی از موارد مهم اختلاف نظر در انتخابات، نقش شورای نگهبان در تایید یا رد صلاحیت‌ها بوده به طوری که شاهدیم افرادی در یک مرحله تایید و در مرحله دیگر رد می‌شوند یا افرادی که نماینده مجلس هستند درحالی که تغییری در شرایطشان رخ نداده، رد صلاحیت می‌شوند.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: لازم است به شفافیت این عملکرد دقت بیشتری شود. برای اینکه تکلیف انتخابات در کشور روشن شود، رهبر انقلاب دو سال پیش سیاست‌های کلی انتخابات را به سران قوا اعلام کردند. یکی از محورهای مورد تاکید در این سیاست‌ها عدالت انتخاباتی یعنی برقراری عدالت در انتخابات، تبلیغات و شایسته‌گزینی بود. ضرورت شفافیت عملکرد شورای نگهبان هم همواره از نکات مورد تایید رهبری بوده است. 

وی ادامه داد: ما یک قانون انتخابات داریم که همواره هر مجلسی، حداقل یک اصلاحیه برای آن مصوب کرده اما ما نیازمند قانون جامع انتخابات هستیم، هیچگاه تا به‌حال مجموعه پیشنهادات و اصلاحات منجر به یک قانون جامع نشده است. این طرح جدید هم اصلاحاتی است که به بخشی از قانون انتخابات قبلی وارد شده است.

نماینده پیشین مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر این طرح بر  کیفیت نظارت شورای نگهبان بیان کرد: شورای نگهبان قاعدتا باید نظارت خود را از ابتدا تا انتهای مراحل انتخابات داشته باشد اما شاخص‌ها و معیارهای آن باید به طور کامل روشن و مشخص باشد تا ابهامات موجود برطرف شود. نمایندگان در این طرح به دنبال روشن شدن این ابهامات هستند اما از آنجایی که این طرح ممکن است برخی اختیارات شورای نگهبان را محدود کند احتمالا این شورا آن را تایید نخواهد کرد که این امر یک دور باطل را رقم می‌زند.

وی درباره واگذاری بررسی التزام عملی به اسلام به حکم دادگاه صالحه اظهار کرد: عمده بررسی‌ها، در هیئت‌های اجرایی بر مبنای گزارشات نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری و سازمان ثبت احوال صورت می‌گیرد اما این بررسی‌ها مقدماتی است و شورای نگهبان این حق را برای خود می‌داند تا با بررسی‌های محلی و تشخیص صلاحیت‌ها، نظرات این هیئت‌ها را بپذیرد یا نه. در این طرح فقط نظر هیئت اجرایی برای این بررسی کفایت می‌کند و این حتما مورد پذیرش شورای نگهبان نیست. این یک دور باطل است که شما اختیارات شورای نگهبان را در مجلس کاهش دهید، زیرا این مورد تایید شورای نگهبان قرار نمی‌گیرد و به همان نقطه قبلی بازمیگردیم. با اصرار مجلس این طرح به مجمع تشخیص می‌رود که آن هم روندی بسیار طولانی است. بنابراین به نظر من بهترین کار این است که تمام نهادهای موثر در امر انتخابات با هم برای ایجاد قانون جامع انتخابات همکاری کنند.

این نماینده پیشین مجلس درخصوص حذف دادستان از هیئت‌های اجرایی بیان کرد: حضور دادستان در هیئت اجرایی بسیار موثر است زیرا بسیاری از ابهامات را بررسی‌های سریع، رفع می‌کند و حضور بسیار مثبتی دارد. دادستان نیز مانند سایرین همان یک رای را دارد و به نظرم این حضور باید تداوم داشته باشد.

آرین‌منش تصریح کرد: من معتقدم قانون انتخابات نیازمند اصلاحات اساسی است اما این اصلاحات اساسی با یک طرح عجولانه در مجلسی که روزهای پایانی خود را می‌گذراند به نتیجه نمی‌رسد. همچنین به نظر من آن چیزی که مغایر قانون اساسی باشد در مجلس به هیچ جا نخواهد رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.