رویترز گزارش داد، این اظهارات مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا به دنبال بروز نشانه‌هایی دال بر اینکه توافق شکننده میان طالبان و آمریکا به سبب افزایش خشونت‌های منسوب به این شبه نظامیان و تداوم بن بست سیاسی در افغانستان در حال تضعیف شدن است، مطرح شده‌اند.

طالبان و واشنگتن ماه فوریه گذشته و بعد از ماراتنی از مذاکرات میان دو طرف در پشت درهای بسته، توافقی را با هدف کاهش خشونت‌ها در افغانستان قبل از رفتن به سمت مذاکرات این شبه‌نظامیان با دولت کابل امضا کردند اما از آن زمان تاکنون حملات گروه مذکور در افغانستان تشدید شده است.

مارک اسپر در گفتگو با خبرنگاران بعد از مطرح شدن پرسشی از وی درباره پایبند بودن طالبان به تعهدش گفت: من فکر نمی‌کنم که آنها پایبند باشند.

او ادامه داد که معتقد است، دولت افغانستان نیز به نوبه خود به تعهدش پایبند نبوده است. این وزیر دفاع آمریکا خاطرنشان کرد: دولت افغانستان و جنبش طالبان هر دو باید نزد یکدیگر بیایند و درخصوص شرایطی که مطرح شده پیشرفت حاصل کنند.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر پیشرفت به سمت برگزاری مذاکرات میان شبه‌نظامیان طالبان و دولت افغانستان به سبب عوامل مختلفی از جمله اختلافات سیاسی میان اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی وی در انتخابات ریاست جمهوری ماه سپتامبر افغانستان که هر دو بعد از این انتخابات مدعی پیروزی و رئیس جمهور شدن بودند، با تاخیر مواجه شده است. این بن بست سیاسی در حالی در افغانستان ایجاد شده که طالبان نیز بر خشونت‌هایش در این کشور افزوده است. بر اساس برآوردهای رویترز، طالبان در فاصله ۴۵ روز بعد از امضای توافق با آمریکا که قرار بود راه را برای خروج هر چه بیشتر نظامیان آمریکایی از افغانستان هموار کند، دست به بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ حمله در این کشور زده است. آمریکا همچنان به روند خارج ساختن نیروهایش از افغانستان که قرار است در تابستان سال جاری به حدود ۸۶۰۰ سرباز برسد، ادامه می‌دهد.

مقامهای ارشد غربی، افغان و مستقل که وضعیت میدانی را در افغانستان دنبال می کنند می‌گویند، این افزایش حملات از سوی این شبه‌نظامیان نشان‌دهنده بی‌اعتنایی عمدی آنها به تعهدشان به کاهش خشونت به عنوان بخشی از توافق که در اواخر فوریه منعقد شد، است. در عین حال در ماه‌های اخیر خشونت‌ها در کشور جنگزده افغانستان با تشدید شیوع کروناویروس نیز همراه شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.