علی امیری گفت: نگاهی به روند معاملات بورس از ابتدای امسال تاکنون حکایت از رشد بدون وقفه شاخص بورس دارد و قیمت سهام برخی از شرکت‌ها نیز در این مدت افزایش خوبی را تجربه کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این در حالی است که شاخص بورس هم به مرز روانی یک میلیون واحد نزدیک شده است و همین عامل موجب شده تا بازار سرمایه روی به اصلاح و استراحت بیاورد.

 وی با اشاره به فروش گسترده وسهام دولت به مردم و نیز آزادسازی سهام عدالت گفت: این اقدام از یک سو موجب تامین مالی دولت شده که با فروش سهام خود به آن دست پیدا می‌کند و از سوی دیگر با آزادسازی سهام عدالت، مردم به حق و حقوق خود می‌رسند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این در شرایطی است که با توجه به مهلت قانونی دو ماهه تعیین شده برای ممنوعیت فروش سهام دولت و همچنین سهام عدالت توسط مشمولان، دستکم تا دو ماه آینده این دو مولفه تاثیری در افزایش عرضه‌ها  در بازار سهام و در نتیجه اثرپذیری منفی کلیت بازار از این موارد ندارد.

وی گفت: ضمن این که بخشی از سهام عدالت به روش غیرمستقیم در اختیار دولت قرار خواهد گرفت و از سوی دیگر ۳۰ درصد سهام افرادی که روش مستقیم را انتخاب می‌کنند آزادسازی نمی‌شود که در مجموع در کوتاه‌مدت بازار سرمایه از آزادسازی سهام عدالت و فروش سهام دولت تاثیر نمی‌پذیرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بخشی از کسانی که آزاسازی سهام عدالت را به روش مستقیم انتخاب می‌کنند اقدام به فروش سهام خود نخواهند کرد، ضمن این که آن دسته از افراد هم که سهام دو میلیون تومانی دولت را می‌خرند با دید سرمایه‌گذاری اقدام به این کار می‌کنند، که از این جهت هم این دو اقدام اثر بر کلیت بازار سهام نخواهد داشت.

وی با اشاره به نقدینگی خوبی که به سمت بازار سهام آمده است، اضافه کرد: باید از این اتفاق برای تامین مالی صنایع بهره برد. بر این اساس لازم است تا با فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی مناسب سازوکار درستی را برای ورود سرمایه به این بازار تدارک ببینیم. ضمن این که به سهامداران بویژه تازه‌واردان به بازار سهام توصیه می‌شود برای کنترل ریسک خود از ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی روند بازار سهام، با بیان این مطلب که با افت این بازار، ارزش سهام عدالت نیز کاهش می‌یابد، گفت: پس از اصلاح کوتاه مدت، شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها دوباره به روند صعودی خود ادامه خواهند داد، چرا که نقدینگی خوبی در این بازار حضور دارد و کماکان رکود سنگینی بر سایر بازارها حاکم است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.