در پی درگذشت نجف دریابندری، متفکر، مترجم و نویسنده، حمیدرضا صدر، نویسنده و منتقد سینما و مفسر فوتبال در پستی اینستاگرامی در وصف این نویسنده و مترجم نوشت: «نجف دریابندری رفت. در نود سالگی.

حالا خوشبختانه فقط با جامعه روشنفکری تعریف نمی‌شود یا به ترجمه آنتیگون و پیرمرد و دریا محدود نیست. او پا به خانه هر ایرانی گذاشته. درها را بازکرده و برای هر خانواده‌ای سفری گسترده رنگارنگ.

کتاب«مستطاب» آشپزی اثر او احتمالا نامتعارف‌ترین و غیر منتظره‌ترین کتاب یک محقق و نویسنده ایرانی، نوشته شده همراه همسرشان فهمیمه راستکار است. یک کتاب آشپزی که بدل به پدیده شده.

می‌گویند دریابندری دردوران زندان با آشپزی آشنا و پس از آزادی کنار همسرش آشپزی را ورای پهن کردن سفره‌ها برد. کتابی خوش نثر، ساده و مطایبه آمیز که می‌توان آن را خواند.

این جا ریشه همه مکتب آشپزی گرد آمده‌اند: خمیر است یا رشته که در عصر صفوی آن را بند قبا می‌خواندند که چیزی شبیه لازانیا می‌شد.

استاد جای فریزر از واژه یخ بند، بهره برده و جای مایکرویو، از موج پز یا اصطلاح غذای مجرد نواز را ارائه داده که معرکه است. یا اشاره به لقمه بزرگ ایرانیان عصر صفوی با عنوان کله گربه‌ای.

بی‌تردید جایگاه کتاب در گذر ایام بیشتر خواهد شد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.