حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و "الکساندر  فن دربلن" همچنین تحریم های آمریکا  را مانعی برای تامین نیازهای دارویی و پزشکی دانستند و مخالفت خود را با تداوم این تحریم ها اعلام کردند.

 رئیس جمهور در این تماس تلفنی، با بیان اینکه آمریکا به رغم شرایط سخت کنونی برای مبارزه با بیماری کرونا، تحریمهای خود را در مسیر تامین نیازهای دارویی و پزشکی ایران ادامه می دهد، گفت: دولت آمریکا حتی برای دریافت وام از صندوق بین المللی پول برای مقابله با این ویروس نیز بشدت مخالفت می کند.

روحانی تصریح کرد: معتقدیم که اتحادیه اروپا در شرایط کنونی باید اقدام جدی تری در قبال تعهدات خودش نسبت به مسایل بین المللی و برجام به عمل آورد.

رئیس جمهور اظهارداشت: فعالیت اروپا برای نحوه مقابله با این پاندمی و کمک به کشورها و پایان تحریم غیر قانونی، اهمیت دارد و امیدوارم شاهد یک تحرک و ابتکار جدید از سوی اروپا باشیم.

روحانی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا در عرصه جهانی، باید همه تلاش ها در مسیر لغو تحریمها و از بین بردن اختلافات و خاموش کردن جنگ و درگیری ها متمرکز شود، گفت که ایران اسلامی به دنبال صلح و ثبات در منطقه است و از اروپا انتظار دارد با فشار بر رژیم صهیونیستی، اجازه ندهد این رژیم بی توجه به پاندمی جهانی کرونا، به حملات خود به سوریه و لبنان و ادامه محاصره غزه، شرایط را به سمت یک بحران پیش ببرد.

"الکساندر  فن دربلن" رئیس جمهور اتریش نیز در این گفت وگو با تاکید بر علاقه مندی کشورش به توسعه همکاری ها با ایران و آمادگی برای انتقال تجربیات در مبارزه با بیماری کرونا گفت: اتریش و اتحادیه اروپا مخالف تحریمهای آمریکا علیه ایران هستند و به همکاری های خود با تهران ادامه می دهند.

رئیس جمهور اتریش با بیان اینکه، این حرکت آمریکا با پیمان های بین المللی مغایرت دارد و ضد قوانین بین المللی است، اظهارداشت: ما تلاش می کنیم روابط ایران و اروپا بدون تاثیرپذیری از آمریکا بهتر شود.

رؤسای جمهور دو کشور همچنین بر ضرورت تقویت اینستکس تاکید کردند.

دو ملت و دو دولت ایران و تاجیکستان همواره در کنار هم بوده و خواهند بود

رؤسای جمهور ایران و تاجیکستان روز چهارشنبه در گفتگویی تلفنی با اشاره به اشتراکات تاریخی، دینی و فرهنگی دو ملت و روابط دوستانه و برادرانه دو دولت، بر ضرورت توسعه بیش از پیش همکاری‌ها و مناسبات فی مابین در راستای تامین منافع دو ملت تاکید کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و امامعلی رحمان با تبریک متقابل فرا رسیدن ماه رمضان و آرزوی قبولی عبادات دو ملت در این ماه، آخرین وضعیت روابط و همکاری های ایران و تاجیکستان را در بخش های گوناگون مورد بررسی قرار دادند.

رؤسای جمهور ایران و تاجیکستان همچنین با اشاره به شیوع بیماری کرونا و سختی ها و مشکلاتی که این بیماری برای اکثر کشورهای جهان بوجود آورده است، بر لزوم تلاش و تعامل مسئولان دو کشور برای توسعه همکاری ها و انتقال تجربیات در راستای مقابله با این بیماری تاکید کردند.

دو طرف همچنین تلاش مسئولان دو کشور برای بازگشت روابط تجاری و اقتصادی فی مابین به روال قبلی با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی را حائز اهمیت عنوان و افزودند: دو ملت و دو دولت ایران و تاجیکستان همواره در کنار هم بوده و خواهند بود.

روحانی با اشاره به موفقیت های کشورمان در تولید کیت های تشخیص کرونا و دیگر تجهیزات مورد نیاز در مقابله با کرونا اظهار داشت: آمادگی داریم در حد توان، نیازهای تاجیکستان را به عنوان کشوری دوست و برادر در این راستا برطرف کنیم.

امامعلی رحمان نیز با تجلیل از موفقیت های کشورمان در مبارزه با بیماری کرونا و هدایت های داهیانه دولت در این راستا، گفت: گسترش بیش از پیش روابط و همکاری ها با ایران یکی از سیاست های کلیدی تاجیکستان در مناسبات خارجی است.

لزوم توسعه همکاری و همدلی دولت‌ها و کشورهای جهان برای مقابله با کرونا

رؤسای جمهور ایران و ازبکستان با اشاره به روابط دوستانه و رو به گسترش دو کشور، بر تلاش و تعامل بیشتر مسئولان در راستای توسعه و تقویت همه جانبه مناسبات فی مابین تاکید کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و شوکت میرضیایف روز چهارشنبه با تبریک متقابل فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به دو ملت و همه مسلمانان جهان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در این ماه ابراز امیدواری کردند تا همه ملت ها با یاری هم بتوانند از مشکلات عبور کنند.

دو طرف با اشاره به سختی ها و مشکلاتی که شیوع بیماری کرونا در اکثر کشورهای جهان بوجود آورده، بر لزوم توسعه همکاری و همدلی دولت‌ها و کشورهای جهان برای مقابله با کرونا تاکید کردند.

 رؤسای جمهور ایران و ازبکستان در این گفتگو با بررسی وضعیت روابط و همکاری های دو کشور در بخش های گوناگون، توسعه روابط و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله گسترش همکاری‌های بانکی، تسهیل در صدور روادید برای تجار دو کشور و بازگرداندن روابط تجاری و اقتصادی دو کشور به روال قبلی با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی را مورد توافق قرار دادند.

روحانی با اشاره به موفقیت های کشورمان در مسیر مبارزه با کرونا و ساخت تجهیزات و امکانات مورد نیاز در این زمینه از جمله کیت های تشخیص و دستگاه ونتیلاتور، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده انتقال تجربیات و تامین نیازمندی های ازبکستان برای مبارزه با کرونا است.

رئیس جمهور ادامه داد: متاسفانه برخی دولتهای زیاده خواه و در رأس آن آمریکا، در این شرایط هم به دنبال اهداف سیاسی خود و اعمال فشار و تحریم علیه کشورها و ملت‌ها هستند که باید در برابر آنها ایستادگی کنیم.

شوکت میرضیایف نیز با تجلیل از موفقیت ها واقدامات جمهوری اسلامی ایران در مسیر مبارزه با کرونا، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران دارای جایگاهی ویژه در منطقه بوده و توسعه روابط با این کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.