«کر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس در اولین رویارویی با «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در پارلمان، عملکرد ضعیف دولت در مهار ویروس کرونا را به باد انتقاد گرفت.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت» استارمر در جلسه روز چهارشنبه پارلمان گفت، شمار قربانیان بریتانیا از ایتالیا هم فراتر رفته است و به بیشترین تعداد در کل اروپا رسیده است. وی از جانسون پرسید: «چگونه وضع به اینجا کشید؟»

جانسون در پاسخ گفت: «تعداد موارد فوت در اثر ابتلا به ویروس کرونا در انگلیس وحشتناک است اما با نبود آمار بین‌المللی کافی، کار را برای مقایسه آسان نیست».

وی همچنین وعده داد تا پایان ماه جاری میلادی تعداد آزمایش‌های تشخیص کرونا به روزی ۲۰۰ هزار مورد خواهد رسید و تلاش عظیمی برای تأمین تجهیزات محافظتی فردی برای کادر درمانی درحال انجام است.

استارمر پرسید، پیش‌تر دولت گفته بود ردیابی مسیر ابتلا به کووید-۱۹ مکانیسم مناسبی برای مقابله با این بیماری نیست اما روز گذشته یکی از مقامات وزارت بهداشت گفت این ردیابی‌ها به‌خاطر کمبود ظرفیت‌های موجود لغو شده‌اند. نخست وزیر چه پاسخی برای روشن کردن این مسئله دارد؟

جانسون در پاسخ اذعان کرد: «میزان انتقال ویروس بین افراد در انگلیس تا اواسط ماه مارس به قدری زیاد شد که ردیابی آن از ظرفیت ما خارج بود».

استارمر در ادامه انتقاداتش گفت: «آمار دیروز نشان می‌دهد با اینکه خوشبختانه میزان مرگ‌ومیر در بیمارستان‌ها کاهش یافته، موارد فوت در مراکز نگه‌داری سالمندان روند افزایشی داشته است. باید از نخست وزیر این سوال را بپرسم که چرا دولت به این مسئله رسیدگی نمی‌کند؟»

جانسون در پاسخ گفت، حرف او درخصوص وضع مراکز نگه‌داری سالمندان را قبول ندارد زیرا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در این مراکز حاصل شده است.

نخست وزیر انگلیس همچنین در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان درخصوص نحوه لغو تدریجی قرنطینه گفت: «اگر ممکن باشد قصد داریم از روز دوشنبه اقداماتی در این خصوص انجام دهیم».

مقامات انگلیس روز سه‌شنبه اعلام کردند که طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۹۳ نفر دیگر از مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور جان خود را از دست دادند و مجموع قربانیان کرونا در این کشور به ۲۹ هزار و ۴۲۷ نفر رسید.

در حال حاضر این کشور پس از آمریکا، از نظر تعداد تلفات ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه دوم جهان قرار گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.