حجت‌الاسلام صفدر پناهی در گفت‌وگوی تلویزیونی شبکه استانی دنا با اشاره به همکاری علما و روحانیون و تعطیلی مصلی‌ها و مساجد برای مبارزه با ویروس کرونا گفت: جهت رعایت سلامت و بهداشت مردم قبل از اینکه آمار کرونا در استان افزایش پیدا کند اقدام به تعطیلی نماز جمعه و مصلی‌ها و مساجد کردیم تا وضعیت به حالت عادی بازگردد.

مسوول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد به دستورالعمل وزارت بهداشت و اعلام مناطق سفید استان اشاره کرد و گفت: به غیر از سه شهرستان بزرگ کهگیلویه و بویراحمد بقیه مناطق سفید اعلام شده و می‌توانیم نماز جمعه برگزار کنیم اما چون در مناطق اعلام شده بیمار کرونایی وجود دارد باید با احتیاط حرکت کنیم که اعلام می‌کنیم نماز جمعه این هفته(۱۹ اردیبهشت) در شهرستان‌های سفید استان برگزار نمی‌شود و فقط در بخش‌های قلعه رئیسی، دیشموک و سرفاریاب در مناطق گرمسیری و مارگون و چیتاب از مناطق سردسیری نماز جمعه اقامه می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی به عنوان فرمانده این جنگ از نحوه برگزاری نماز جمعه در مناطق رضایت داشت از هفته آینده نماز در شهرستان‌های سفید برگزار می‌شود اما اگر به هر دلیلی در مناطقی که نماز برگزار شد مشکلی ایجاد شود مجددا تعطیل خواهند شد.

این مسوول به تدابیر اتخاذ شده برای برگزاری نماز جمعه اشاره کرد و  گفت: با توجه به این شرایط نمی‌توانیم از مردم درخواست حضور حداکثری داشته باشیم لذا توصیه می‌کنیم گروهای سنی بالای ۶۵ سال و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند برای سلامتی خود و دیگران به مصلی‌ها نیایند  که این مورد در جلوی مصلی‌ها کنترل و به افراد تذکر داده می‌شود.از مردم می‌خواهیم برای نماز مستحبی سلامت خود و دیگران که واجب است را با  خطر مواجه نکنند.

پناهی برای کسانی هم که شرایط حضور در مصلی‌ها را دارند چند توصیه داشت. نخست اینکه افراد با ماسک، دستکش، سجاده و مهر شخصی، نایلون و وضو گرفته به مصلی‌ها بیایند چرا که سرویس‌های بهداشتی مصلی‌ها بسته هستند. در زمان خطبه‌ها می‌توانند با فاصله ۳ و ۴ متری از همدیگر بنشینند ضمن اینکه از ائمه جمعه خواستیم خطبه‌ها را طولانی نکنند و ۲۰ دقیقه‌ای تمام شود.

مسوول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در خصوص نحوه برگزاری نماز جمعه با توجه به دستور اسلام مبنی بر درهم تنیده بودن صفوف نماز گفت: با توجه به شرایط بیماری کرونا فاصله مهر با نفری قبلی باید نیم متر باشد و از سمت چپ و راست یک قدم فاصله میان نمازگزاران باشد.

وی عنوان کرد: به ائمه جمعه یادآوری کردیم که نماز را خیلی سریع بخوانند و حداکثر واجبات نماز قرائت شود، زمان برگزاری نماز جمعه و نماز عصر ۵ تا ۷ دقیقه باشد و تعقیبات و شعارهای بین نماز حذف و به بعد از نماز عصر موکول شود.

وی در پایان در پاسخ به نقش علما و روحانیون در بیماری کرونا گفت: همانطور که به فرموده امام(ره) با از خودگذشتگی مردم، جنگ هشت ساله به یک دانشگاه انسان‌ساز تبدیل شد بعد از بیماری کرونا خواهیم دید که در این صحنه با تلاش‌ها و مجاهدت‌ها یک دانشگاه انسان‌ساز دیگر را شاهد خواهیم بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.