مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس بیزینس گفت: ما همچنان از دولت چین می‌خواهیم تا نمونه‌ها را ارائه و به غربی‌ها اجازه بررسی آزمایشگاه‌های مشکوک را بدهد. ما نه تنها برای بررسی این بحران ویژه، بلکه برای اجرای تمامی اقداماتی که بتوانیم در راستای کاهش خطر شیوع ویروس‌هایی مشابه کرونا انجام دهیم همچنان به اطلاعات نیاز داریم.

وی افزود: ما می‌دانیم که چین دست‌کم از دسامبر سال گذشته از این بحران اطلاع داشت و به اندازه کافی سریع عمل نکرد و سازمان بهداشت جهانی نیز به دستور چین از اعلام زودهنگام این پاندمی ناکام بود. اینها از جمله مواردی هستند که باعث این مشکل شده‌اند.  

پامپئو معتقد است که دولت پکن موظف بود تا با کل جهان صریح و شفاف باشد اما شدیدا تلاش کرد تا شدت و جدیت ویروس کرونا را پنهان کند و باعث کشته شدن هزاران انسان شد.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: ما شاهد بودیم که آنها با خبرنگاران آمریکایی چه کردند. ما شاهد بودیم که آنها با پزشکانی که هشدار دادند مشکلی وجود دارد، چه کردند. ما شاهد این نوع رفتار و عمل بودیم. آنها پنهان‌کاری می‌کنند و سپس اطلاعات نادرست ارائه می‌دهند.

پامپئو گفت: برای آنکه شریک قابل اعتمادی باشید، باید شفاف باشید و درست برعکس چین عمل کنید. آنها کارهایی که دولت‌ها خودکامه انجام می‌دهند را انجام می‌دهند و نه تنها باعث از بین رفتن جان انسان‌ها می‌شوند بلکه خطر و تهدیدی برای مردم آمریکا نیز محسوب می‌شوند.

پامپئو درباره سازمان بهداشت جهانی گفت: اگر سازمان بهداشت جهانی به همین شکل عمل کند، ارائه صدها میلیون دلار بودجه به این سازمان غیرقابل قبول است. در نتیجه دولت واشنگتن در حال تلاش برای تاسیس آژانس خود برای رسیدگی به عملیات بهداشتی بین‌المللی است. ما می‌دانیم که چطور سازمان‌های بهداشت بین‌الملل را اداره کنیم و تصمیم داریم تا راه مناسبی را پیدا کنیم چرا که ما می‌توانیم و همیشه در سیاست بهداشت جهانی پیشرو و رهبر بوده‌ایم و جان مردم در سراسر جهان را نجات داده‌ایم. سازمان بهداشت جهانی در انجام ماموریت خود ناکام بود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در پیامی به هایکو ماس، همتای آلمانی خود انتقادات از واشنگتن به دلیل قطع کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی را رد کرد.

او گفت، اولویت اصلی ما حمایت از جان افراد است نه سیاست‌ بی‌خردانه.

وزیر خارجه آمریکا گفت،‌ جامعه بین‌الملل به موسسات جهانی فعال نیاز دارد نه موسسات بروکرات ناتوانی که مقابل حزب کمونیست چین علیه جان انسان‌ها سر خم کنند.

پامپئو اضافه کرد: هایکو به کمک شما در این نبرد برای آزادی چشم امید داریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.