جوسپ بورل در این بیانیه که در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده گفت: رای اعتماد شورای نمایندگان عراق به دولت جدید مصطفی الکاظمی گام مهمی در راستای برقراری درازمدت ثبات در این کشور و توجه به چالش‌های متعددی که عراق با آن مواجه است به شمار می‌رود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه دولت جدید عراق به سرعت و به طور موثر به مشکلات اقتصادی، امنیتی و بهداشت رسیدگی خواهد کرد، افزود؛ اتحادیه اروپا آمادگی دارد تا ضمن احترام به حق حاکمیت عراق از دولت جدید در این راستا حمایت کند.

بورل مشارکت قوی اتحادیه اروپا با عراق را مورد تاکید قرار داد و افزود: ما برای همکاری با نخست وزیر الکاظمی در راستای عراقی دمکراتیک، آباد و در آرامش که به آرزوهای مشروع مردم توجه کند، متعهد هستیم.

دولت مصطفی الکاظمی جایگزین دولت پیشبرد امور «عادل عبدالمهدی» می شود که در ۲۹ نوامبر سال گذشته (نهم آذرماه ۹۸) استعفای خود را تقدیم کرده است.

دولت الکاظمی در مدتی یکساله موظف است فضا را برای انتخابات زودهنگام پارلمانی مهیا و عراق را در برابر چالش بهداشتی ناشی از کرونا و اقتصادی متاثر از سقوط قیمت جهانی نفت، مدیریت کرده و در سریع ترین زمان ممکن بودجه ۲۰۲۰ را به پارلمان ارائه کند.  

به درخواست اکثر فراکسیون های شیعه در پارلمان عراق، رییس جمهوری این کشور در نهم آوریل گذشته (۲۱ فروردین ماه ۹۹) مصطفی الکاظمی را مامور تشکیل دولت جدید کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.