به گزارش روز جمعه دفتر رسانه ای نخست وزیر عراق، در تماس تلفنی مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با الکاظمی، دو طرف در مورد موضوع های مختلف و همکاری های دو جانبه گفت و گو کردند. 

پمپئو با تبریک آغاز به کار کابینه الکاظمی گفت که آمریکا از دولت جدید عراق حمایت می‌کند. 

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد که واشنگتن از دولت عراق برای حل مشکلات و بحران اقتصادی و نیز تقویت گفت وگوهای راهبردی دو طرف حمایت خواهد کرد. 

پارلمان عراق بامداد پنجشنبه در نشستی که چندین ساعت به درازا کشید با حضور ۲۳۳ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده، به بخشی از وزیران کابینه مصطفی الکاظمی رای اعتماد داد.

نمایندگان حاضر در این نشست از مجموع ۲۲ وزارتخانه به ۱۵ وزیر پیشنهادی رای اعتماد دادند و از موافقت با پنج وزیر پیشنهادی خودداری کردند. 

در این جلسه تصمیم گیری درباره دو وزارتخانه نفت و امور خارجه به دلیل وجود اختلاف ها بر سر وزیران پیشنهادی، به زمان دیگری موکول شد. 

به این ترتیب و با رای اعتماد پارلمان به اکثر وزیران کابینه، الکاظمی به طور رسمی نخست وزیر عراق شد. 

دولت مصطفی الکاظمی جایگزین دولت پیشبرد امور «عادل عبدالمهدی» شد که در ۲۹ نوامبر سال گذشته (نهم آذرماه ۹۸) به علت اعتراض های خیابانی استعفای خود را اعلام کرد.

این دولت ماموریت یکساله برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، تصویب بودجه ۲۰۲۰ و مدیریت عراق در برابر چالش های اقتصادی متاثر از کاهش شدید قیمت نفت و مشکلات بهداشتی ناشی از انتشار ویروس کرونا دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.