مهدی زارع استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و عضو وابسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با خبرنگار مهر به تحلیل زلزله دیشب تهران پرداخت و در پاسخ گفت: همانطور که اعلام شده این زلزله در اثر فعال شدن گسل مشا اتفاق افتاد و از آنجایی که این گسل پیش از این زلزله‌های بزرگ‌تری را ایجاد کرده است عجیب نیست.

وی در ادامه یادآور شد: گسل مشا ۱۹۰ سال پیش زلزله ۷ ریشتری را ایجاد کرده که معروف به زلزله دماوند است.

زارع خاطر نشان کرد: بنابراین این مساله برای ما مسجل است که این گسل توانایی لغزایی بالاتری را هم دارد و نمی‌توان مدعی شد زلزله با بزرگای ۵ ریشتر دیشب باعث تخلیه کامل انرژی آن شده است.

این استاد زلزله شناسی با بیان اینکه فعال شدن گسل مشا می‌تواند موجب فعال شدن گسل‌های پیرامونی هم بشود، ابراز داشت: نباید فراموش کنیم که این گسل همچنان ظرفیت ایجاد زلزله بزرگ‌تری را هم دارد و یا با تلاقی با گسل شمالی تهران که ۲۰ کیلومتر با این گسل فاصله دارد، شمال شرقی تهران را تحت تأثیر قرار دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ده‌ها پس لرزه شب گذشته را می‌توان گذر خطر زلزله بزرگ‌تر تهران برشمرد اظهار داشت: خیر، این پس لرزه‌ها می‌تواند سیکل زلزله باشد، کما اینکه در زلزله کرمانشاه هم شاهد بودیم ابتدای زلزله با قدرت ۴.۳ ایجاد شده، پس از بیست دقیقه زلزله ۲.۵ ریشتری آمد اما پس از ۲۰ دقیقه زلزله اصلی با بزرگای ۷.۳ ریشتر ایجاد شد.

زارع فاصله میان پیش لرزه‌ها را از چند دقیقه، چند ساعت و یک یا دو هفته متغیر دانست و گفت: همچنان امکان وقوع زلزله بزرگ‌تر هست.

وی درباره احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند نیز گفت: زلزله‌های آتشفشانی مشخصاتی دارد که با زلزله‌های گسلی تفاوت دارد، یعنی اگر مقدمه وقوع آتشفشان باشد، قابل تشخیص است و این زلزله مشخصات زلزله آتشفشانی را نداشت.

این استاد زلزله شناسی افزود: صرف نظر از این مساله باید بررسی کنیم که آتشفشان دماوند چقدر فعال است، چون تاکنون نمادی از فعالیت آن دیده نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.