دفتر شورای امنیت ملی افغانستان همچنین تاکید کرد که این زندانیان با هدف پیشرفت در روند صلح و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا براساس فرمان اشرف غنی، از زندان رها شده‌اند.

این شورا، اعلام کرد: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان با آزادی این افراد یک‌بار دیگر تعهد دایمی خود مبنی بر صلح را واضح کرد، حالا نوبت طالبان است که در مطابق با توافق‌نامه، روند آزادی زندانیان را سرعت بخشیده، افغان‌کشی را متوقف و هر چه زودتر گفت‌وگوهای رودررو را آغاز کنند.»

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان همچنین گفت که کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس سراسری و طولانی از خواسته‌های اساسی افغان‌ها است و نیاز اساسی برای روند صلح پنداشته می‌شود و طالبان باید در این مورد به مردم افغانستان و جهان پاسخ بدهند.

بر اساس اعلام این دفتر، تداوم خشونت‌ها از سوی طالبان به شکل فعلی به روند صلح کمک نمی‌کند، بلکه این روند را نسبت به گذشته بیش‌تر به خطر می‌اندازد و خشونت‌های غیرقابل توجیه توسط آن‌ها ممکن است سبب تحریم روند صلح شود.

گروه طالبان نیز تاکنون ۱۷۴ زندانی حکومت افغانستان را آزاد کرده‌اند. روز گذشته سهیل شاهین اعلام کرد که ۴۸ زندانی دولت را به تاز‌گی در ولایت هرات آزاد کرده‌اند. وی گفت که این گروه روند رهایی زندانیان را ادامه می‌دهد.

تبادل زندانیان میان حکومت و طالبان، بخشی از توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان است. طبق این توافق‌نامه که در دهم حوت سال گذشته امضا شد، این روند باید تا بیستم همان ماه تکمیل می‌شد. طالبان از این روند به عنوان پیش‌شرط شروع مذاکرات بین‌الافغانی یاد می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.