ایرج حریرچی روز شنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: هنوز در مورد تهران نگرانی‌ها وجود دارد. پیش بینی ما این است که روند نزولی ابتلا به کرونا در کشور در یک تا دو ماه آینده ادامه خواهد داشت، اما موارد افزایش نسبی در برخی استان‌های کشور مشاهده می‌شود که آمار کل کشور را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. وقتی روند نزولی است و تعداد ابتلا در میلیون نفر به چندین نفر می‌رسد، نوسان جزیی بخشی از کار است. اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد در چند هفته آینده انتظار موج شدید بیماری ناشی از ویروس کرونا نداریم.

وی ادامه داد: باید به دوگانه سلامت و معیشت مردم توجه کنیم. یعنی تندروی از هر دو طرف مطلوب نیست. اگر بگوییم سلامت مهم نیست و بازگشایی‌ها به حداکثر ممکن برسد امکان پذیر نیست و از طرفی هم بگوییم فقط باید به سلامت توجه کرد و مشکلات اقتصادی وجود داشته باشد، مطلوب نیست. البته تا پاییز ممکن است اتفاقات دیگری بیفتد.

ارائه خدمات تله مدیسین

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره ارائه خدمات تله مدیسین اظهار کرد: اقدامات مناسبی برای تله مدیسین در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها انجام شده است. فعلا تعرفه جداگانه‌ای در مورد تله مدیسین وجود ندارد.

وی ادامه داد: اکثر درمان‌های لازم، نیاز به حضور فیزیکی و معاینه دارد و در جلسه ستاد کرونا استان تهران هم در این زمینه بحث شد. در اکثر بیمارستان‌ها در حال حاضر شرایط عادی حکم فرماست و بسیاری از بخش‌ها یا بیمار کرونایی ندارند یا جداسازی شده است. با سرعت بیشتر باید آماده شویم تا مردم به مراکز درمانی مراجعه کنند. ۹۰ درصد ظرفیت بیمارستانی ما در تهران و شهرهای بزرگ دیگر آماده خدمت رسانی به مردم هستند.

حریرچی بیان کرد: البته باید از تله مدیسین استفاده کرد، اما بیماری که به اقدام نیاز داشته باشد و به طور مثال باید از او آزمایش انجام شود باید حضوری مراجعه کند.

راه اندازی تورهای مسافرتی

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره راه اندازی تورهای مسافرتی در شرایط شیوع کرونا اظهار کرد: هنوز مجوز بازگشایی به هتل‌ها داده نشده و به راه اندازی تورهای مسافرتی هم مجوزی داده نشده است. ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد ابتلا به کرونا بی علامت است. سنجش تب در کسی که علامت ندارد هم هیچ ارزشی ندارد. صنعت گردشگری از نظر اشتغال بسیار مهم است، اما تصمیم گیری در مورد آن باید در ستاد مقابله با کرونا انجام شود. خارج از مجوزها نیز هرگونه اقدامی غیرقانونی است.

افزایش ترس مردم از کرونا 

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره وسواس و ترس از کرونا گفت: ترس در مردم نسبت به کرونا کمی زیاد شده است. ترس و آگاهی از کرونا تا حدودی مفید است، اما این‌که باعث وسواس شود مناسب نیست. مواردی از گزارش اختلاف خانوادگی داشتیم که یکی دو نفر حساسیت بیشتری دارند و درگیری‌ها و اختلاف‌هایی در خانواده‌ها در این زمینه رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: ویروس کرونا مدت قابل توجهی همراه ما خواهد بود و باید یاد بگیریم که چطور با آن برخورد کنیم. در حال حاضر به همه ما ثابت شده که نباید روبوسی یا دست دادن را انجام بدهیم و همچنین سرفه و عطسه هم با رعایت اصول بهداشتی انجام شود.

روند نزولی در بستری و فوت

حریرچی گفت: شهرستان‌هایی که از نظر شیوع کرونا سفید هستند در دوره‌های پنج روزه بررسی می‌شوند. اگر جایی اعلام شود که سفید است، اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد تا دو هفته اعتبار دارد و بعد ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: نسبت به چند هفته گذشته، روند نزولی ۶۰ تا ۷۰ درصدی در بستری و فوت داشتیم. اگر در این روند نزولی، جایی دو درصد هم بالا برود، روند آن صعودی است. یعنی اگر جایی صد بستری روزانه داشته باشد، وقتی به ۳۰ می‌رسد و بعد به ۳۲ می‌رسد به معنی صعودی شدن است. البته این صعودها بر اساس تجربه، کم قوت هستند و دامنه آنها کم است.

احتمال ضعیف شدن ویروس کرونا

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره ضعیف شدن ویروس گفت: به تازگی مقاله‌ها و تحقیق‌هایی از آمریکا و برخی کشورهای دیگر منتشر شده که می‌گویند رفتار ویروس کرونا به میزان قابل ارزیابی، ضعیف شده است. معمولا این انتظار وجود دارد. ویروس‌ها در شرایط عادی می‌توانند جهش یافته و تغییراتی کنند. در برخی مواقع این تغییرات بسیار قابل توجه است.

وی افزود: اگر ویروس تغییر ژنتیکی خیلی بدی نداشته باشد، چون در بدن افراد وجود دارد، با آن بدن وارد مبارزه می‌شود و هر فردی اثر جزیی روی ویروس می‌گذارد و در نتیجه در درازمدت ویروس‌ها ضعیف می‌شوند. موفقیتی که در مورد ویروس ایدز حاصل شده هم این است که هم درمان‌ها بهتر شده و هم ویروس ضعیف‌تر شده است.

مبلغ یک میلیارد یورو صندوق ذخیره ارزی

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره تخصیص یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی برای حوزه بهداشت و درمان گفت: از مبلغ یک میلیارد یورو صندوق ذخیره ارزی، نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان برای مقابله با کرونا اختصاص دارد و حدود پنج میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یافته است. با همکاری سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های دیگر، تقسیم بندی‌های مناسبی در این زمینه انجام شده و اقدامات پیشگیرانه و تقویت سیستم بهداشتی و درمانی کشور برای مقابله با کرونا اندیشیده شده است. حدود چهار هزار و چند صد میلیارد تومان هم به زودی در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

تعرفه تست کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره تعرفه تست‌های کرونا در بخش دولتی و خصوصی بیان کرد: تست کرونا در بخش دولتی رایگان است و انجام تست‌ها در بخش خصوصی بر اساس تعرفه‌های بخش خصوصی است. اگر رقم غیرمتعارف در بخش خصوصی دیده شود، سامانه ۱۹۰ به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی است.

درمان بیماران غیرکرونایی

حریرچی گفت: سند افتخار ما این است که هیچ بیمار غیرکرونایی در این دوران نبوده که مراجعه کرده و در درمان او کوتاهی شده باشد. برخی همکاران بخش خصوصی به علت کمبودها یا کاهش مراجعه‌ها، فعالیت کمتری داشتند، اما بخش دولتی این موضوع را جبران کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اثرهای اقتصادی تحریم‌ها و این‌که منابع ارزی در اختیار ما قرار داده نمی‌شود و نمی‌توانیم تبادل بانکی انجام بدهیم، مجبوریم استفاده از داروهای تولید داخل را بیشتر کنیم. این موضوع هم از جهت خودکفایی اهمیت دارد و هم این‌که گاهی در مرحله انتخاب قرار می‌گیریم. حمایت از تولید داخل و اتکا به تولیدات صنعت داخلی سیاست اصلی است.

پیش بینی‌ها برای مقابله با کرونا در آینده

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: در آینده ممکن است با پیک‌های قابل توجهی از کرونا به همراه آنفلوآنزا مواجه شویم و به این دلیل باید اقدامات احتیاطی را انجام بدهیم. هنوز از لحاظ نسبت تخت به جمعیت با وجود پیشرفت‌های طرح تحول سلامت، هنوز شرایط ایده آل نداریم. به همین دلیل تعدادی تخت مناسب در بخش‌های ویژه پیش بینی شده و در برخی شهرها ممکن است سی تی اسکن کافی نداشته باشیم که پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: برنامه استراتژیک مناسبی مبتنی بر توان داخلی تعریف شده که قسمت عمده مبلغ صندوق ذخیره ارزی برای پیش بینی‌های لازم جهت مقابله با کرونا اختصاص خواهد یافت.

آزمایشگاه‌های خصوصی فقط می‌توانند نمونه‌های ارسالی وزارت بهداشت را تست کنند

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره انجام تست کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی گفت: طبق بخشنامه وزارت بهداشت، آزمایشگاه‌های خصوصی مجاز هستند که فقط از نمونه‌هایی که وزارت بهداشت می‌فرستند، آزمایش انجام بدهند.

وی ادامه داد: تعرفه انجام این تست هم ۱۸.۴ کا است که حدود ۴۹۰ هزار تومان می‌شود. فعلا بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت، آزمایشگاه‌های خصوصی فقط می‌توانند آزمایش‌هایی که توسط وزارت بهداشت ارسال می‌شود را تست کنند.

غربالگری کرونا ادامه خواهد داشت

حریرچی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره ادامه غربالگری کرونا با توجه به تاکید رییس جمهوری اظهار کرد: غربالگری کرونا سرعت بسیار خوبی دارد. امروز صبح در سامانه سیب مشاهده کردم که حدود ۳۰ میلیون نفر در مرحله دوم غربالگری قرار دارند که دستاورد بسیار مهمی است. در غربالگری قبلی افراد زیر ۱۵ سال هم ارزیابی شده بودند. دستاورد بسیار مهمی که حاصل شده این است که الان حدود ۷۰ درصد موارد جدیدی که کشف می‌شود کسانی هستند که یا بی علامت و کم علامت بوده یا در تماس نزدیک با مبتلایان قرار دارند. در نتیجه این افراد در شرایط عادی شناسایی نمی‌شدند.

وی بیان کرد: در اسفند ماه اگر کسی علامت داشت و مراجعه می‌کرد، اگر نیاز داشت بستری می‌شد. در غربالگری با مردم تماس گرفته می‌شود و اگر علامت کم هم داشته باشد، افراد را فراخوان می‌کنیم. اگر افراد کم علامت باشند و اطرافیان آنها بیمار باشند، از آنها هم تست گرفته می‌شود. دیروز بیش از هزار و ۱۰۰ نفر شامل افرادی بودند که با غربالگری کشف شدند. غربالگری کرونا ادامه پیدا می‌کند و گسترش خواهد یافت. یکی از اهداف ما این است که حداقل ۱۰ نفر از اطرافیان هر بیمار را تست کنیم.

تغییر وضعیت شهرها از سفید به قرمز

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره تغییر وضعیت شیوع کرونا در شهرها از سفید به قرمز بیان کرد: در مورد شهرهای سفید کرونا باید از نرم افزار ماسک استفاده کرد. شهرهای سفید از نظر شیوع کرونا می‌تواند به شهرهای زرد یا قرمز تبدیل شود و حتی برعکس آن هم اتفاق می‌افتد.

وی اظهار کرد: تا وقتی روند کلی در کشور تحت کنترل باشد و در اکثر استان‌ها و شهرستان‌ها عدد R زیر یک باشد، یعنی هر نفر کمتر از یک نفر را مبتلا می‌کند. جغرافیای ابتلای فعلی با ابتلا در اسفند ماه یا اوایل فروردین متفاوت است. وقتی گفته می‌شود شهری سفید است، اگر تغییر آن جزیی باشد، تا دو هفته رنگ آن تغییر نمی‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.