"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در آستانه دور بعدی مذاکرات پسا برگزیت در گفتگو با "آوگسبورگر آلگماینن سایتونگ" درباره شکست مذاکرات درباره آینده مناسبات بین لندن و اتحادیه اروپا هشدار داد.

وی این مسئله را نگران کننده دانست که انگلیس همچنان در مسائل اساسی در مذاکرات از دستیابی به توافقی مشترک دور می شود.

وی با اشاره به اینکه این طور نمی توان ادامه داد گفت: مذاکرات بسته کاملی است و این در بیانیه اساسی روشن شده است.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین تاکید کرد که در حال حاضر هیچ توافقی درباره یک قرارداد تجاری و یا تمدید تاریخ مذاکرات پسا برگزیت که تا پایان سال جاری در نظر گرفته شده پیش بینی نمی شود.

ماس در عین حال تاکید کرد که ما به یک خط و مشی آشکار، سازنده و مداوم همچنان پایبند هستیم.

دولت انگلیس همچنان مخالف تمدید تاریخ مذاکرات پسا برگزیت است.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: اگر اوضاع به همین شکل باقی بماند ما مجبوریم تا پایان سال در کنار کرونا همچنین با برگزیت هم مقابله کنیم.

انگلیس اواخر ژانویه رسما از اتحادیه اروپا خارج شد. در دوران گذار پسا خروج که فعلا تا آخر سال جاری میلادی مقرر شده است انگلیس همچنان در بازار داخلی اتحادیه اروپا و اتحادیه گمرکی باقی خواهد ماند. در این دوره زمانی، طرفین باید بخصوص درباره یک توافق تجاری با هم به نتیجه برسند. این امکان وجود دارد که تاریخ این مذاکرات به مدت یک سال دیگر تمدید شود. البته تا به حال لندن شدیدا با این مسئله مخالفت کرده است. مذاکرات پسا برگزیت در این باره که فعلا به دلیل بحران کرونا به صورت ویدئویی برگزار می شود روز دوشنبه در پیش گرفته خواهد شد.

هایکو ماس همچنین از آمریکا همکاری با اتحادیه اروپا برای غلبه بر عواقب اقتصادی بحران کرونا را درخواست کرده و گفته است: ما باید حالا همکاری کنیم تا با وجود کرونا اقتصاد و تجارت جهانی را دوباره به پیش ببریم.

هایکو ماس همچنین در نشست شورای امنیت سازمان ملل خواستار حمایت و پشتیبانی بیشتر از نهادهای بین المللی شده و در سخنانی به مناسبت سالگرد پایان جنگ جهانی دوم گفت: یکی از درس هایی که ما از این مسئله گرفته ایم این است که بدون همکاری سیاسی بین المللی صلح وجود نخواهد داشت و دشمنانی از جمله این بیماری همه گیر شکست نخواهند خورد.

وی همچنین با رد تکروی های ملی گفت: نهادهای بین المللی به حمایت سیاسی نیاز دارند. حمایتی که این روزها اغلب وجود ندارد. این امر به ویژه درباره کار شورای امنیت سازمان ملل به عنوان ارگانی که تکلیفش حفظ صلح و امنیت در جهان است صدق می کند.

وی افزود: تعهد آلمان به راه حل های جهانی و همکاری های بین المللی مبتنی بر این یافته است که ناسیونالیسم منجر به ویرانی می شود.

هایکو ماس همچنین تاکید کرد که سازمان ملل و بخصوص شورای امنیت تحت مسئله جدایی و شکاف بین المللی رنج می برد. وی افزود: ناتوانی ما در پایان دادن به جنگ ها در لیبی و سوریه همراه با ناتوانی در تامین صلح در خاورمیانه و اوکراین اعتبار شورای امنیت را تضعیف می کند.

هایکو ماس ضمن هشدار درباره بازگشت دوباره ناسیونالیسم گفت: کسی که چشمان خود را روی گذشته ببندد برای زمان حال کور خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.