به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، اخباری از آمریکا حاکی از آن است که مقامات کاخ سفید در نظر دارند به تلافی شیوع ویروس کرونا از چین، تمام یا بخشی از بدهی خود به چین بابت ۱.۱ تریلیون دلار اوراق قرضه آمریکا که در اختیار پکن است را کنسل کنند.

البته در صورتی این اقدام که برخی معتقدند گزینه‌ای مانند بمب اتم است، اجرایی شود، چین می‌تواند به سرعت میزان دارایی خود از اوراق قرضه آمریکا را کاهش دهد.

چنین اقدامی از سوی پکن می‌تواند در شرایطی که واشنگتن برای تأمین مالی هزینه‌های مربوط به ویروس کرونا به فروش اوراق قرضه خود وابستگی زیادی دارد، قیمت این اوراق را به شدت کاهش دهد.

کلیف تن، رئیس بخش آسیای شرقی بانک ام‌یواف‌جی می‌گوید: به نظر ما این اقدام واشنگتن یک طرح سیاسی برای انتخاب مجدد ترامپ است و طرحی خودخواهانه محسوب می‌شود؛ چراکه می‌تواند فاینانس کسری بودجه فدرال آمریکا را کاملاً نابود کند.

بحث برای انجام چنین اقدامی پس از آن بالا گرفت که ترامپ و برخی مقامات دیگر آمریکایی پکن را مسئول شیوع ویروس کرونا دانسته و تهدید کردند تعرفه‌های جدیدی بر واردات کالاهای چینی وضع شود؛ اما هر اقدامی برای کنسل کردن بدهی آمریکا به چین (از بابت اوراق قرضه) و سر باز زدن از بازپرداخت به موقع آنها برای منافع آمریکا مضر خواهد بود.

تحلیل‌گران هشدار می‌دهند که این اقدام، موجب از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به دولت آمریکا برای پرداخت تعهدات مالی آن شده و قیمت اوراق قرضه را پایین آورده و سود آن را بالا خواهد برد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.