به گزارش پایگاه خبری سازمان حج و زیارت، روح‌الله پورشعبان مدیرکل حوزه ریاست این سازمان تصریح کرد : تاکنون عربستان هیچ شرطی برای حج امسال اعلام نکرده است، بدین ترتیب نمی توان محدودیتی برای ثبت نام زائران بیت الله الحرام و معاینات آنها اعمال کرد و برنامه های اجرایی به روال سال های قبل ادامه دارد.

 مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت افزود : روند نام نویسی از دارندگان اسناد دارای اولویت حج امسال همچنان ادامه دارد و تاکنون بیش از 75 درصد ظرفیت کاروان ها تکمیل شده است.

پورشعبان تصریح کرد : زائران پس از قطعی کردن ثبت نام برای پرداخت مرحله نخست هزینه تشرف خود اقدام کرده اند و در ادامه این روند، معاینات پزشکی این دسته از زائران به منظور تایید سلامت جسمانی آنها انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر خلاف اخبار منتشر شده هیچگونه اعمال محدودیت سنی برای ثبت نام و انجام معاینات حجاج صورت نمی گیرد و خبر اعمال محدودیت تکذیب می شود.

 روند معاینات پزشکی زائران همچون روال گذشته

پورشعبان به شرایط موجود در جهان اشاره و اعلام کرد: سازمان حج و زیارت همه حالت های مختلف را در برنامه ریزی های خود مدنظر دارد و متناسب با آن راهکارهای مختلفی را پیش بینی کرده است.

وی گفت: معاینات پزشکی کارگزاران و عوامل اجرایی از امروز آغاز شده است و معاینات ضیوف الرحمان نیز از هفته آینده با همان شروط و قوانین سال های گذشته آغاز خواهد شد.

پورشعبان درباره چگونگی معاینات زائران توضیح داد : معاینه حجاج 99 به صورت مرحله ای خواهد بود و فعلا افراد زیر 60 سال به منظور تایید استطاعت جسمی معاینه می شوند اما با توجه به شرایط کنونی، در معاینات پزشکی امسال علاوه بر ادامه روال همیشگی ؛ کد هایی را برای زائران همچون سن ، بیماری های قلبی و ریوی ،دیابت و .. در نظر گرفته ایم تا در صورت اعلام و اعمال محدودیت اعزام از سوی عربستان ، بتوان زائران دارای توانایی را به راحتی تفکیک و اعزام کرد.

پورشعبان به حج سالهای گذشته نیز اشاره و اظهار کرد: در سال های قبل حتی بیماران دیابتی و دیالیزی در این سفر معنوی حضور داشتند و با هماهنگی های صورت گرفته ، برای دیالیز به بیمارستان اعزام و موفق به انجام اعمال خود می شدند اما با در نظر گرفتن شرایط امسال، معاینات با دقت انجام و زائران در تایید سلامت جسمانی دسته بندی می شوند تا در صورت اعمال محدودیت و حذف بخشی از زائرین، متقاضیانی که در نوبت تشرف هستند فراخوان شوند و برای تکمیل سهمیه اختصاص یافته به کشورمان اقدام شود.

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت در پایان تصریح کرد: همه اقدامات ، دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی برای حضور زائران در سرزمین وحی بررسی و آماده شده است به نحوی که حتی برای بیماران احتمالی، اتاق قرنطینه در نظر گرفته‌ایم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.